اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

صادرات، راه نجات صنایع کشور

 جایگاه صنعت بیوتکنولوژی در اقتصاد دانش بنیان را چطور ارزیابی می کنید؟

صنعت بیوتکنولوژی به طور ذاتی دانش بنیان است و می تواند ارزش افزوده بالایی را تولید کند. محصولات این حوزه دارای ارزش اقتصادی بالایی است. در سال یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار کاهش ارزی بری داریم؛ در حالیکه فقط  ۶۰ تا ۷۰  میلیون دلار برای تامین مواد اولیه نیازمندیم. این نشان می دهد که در یک فرآیند پیچیده و دانش محور محصولات بسیار ارزشمندی را تولید می کنیم که داروی بیماری های صعب العلاجی مانند MS  را هم شامل می شود.

وضعیت فعلی اقتصاد چه تاثیری روی کسب و کار اعضای شما گذاشته است؟

اثرات متفاوتی دارد. تحریم می تواند روی تراکنش های مالی تاثیر بگذارد؛ تحریم بانک ها باعث می شود سفارش مواد اولیه مورد نیاز صنعت بیوتکنولوژی با مشکل مواجه شود. از سوی دیگر دولت ارز کافی در اختیار ندارد و نمی تواند ارز را در اختیار شرکت های تولید کننده قرار دهد. وقتی ارز به طور مشخص به چنین شرکت هایی اختصاص پیدا نمی کند در خرید مواد اولیه با مشکلاتی مواجه می شوند و تحریم های بانکی هم مزید علت می شود و می تواند در نهایت می تواند برروی زنجیره تامین تاثیر گذار شود.

مشکلات شرکت ها در سایه تحریم ها چیست؟

مهمترین مسئله این است که نگاه وزارت بهداشت به تامین داروهای داخل کشور محدود شده است و نگاه توسعه محور محدود شده است که این امر فرصت های صادراتی را از بین می رود. همیشه نگرانی وجود دارد که شرکت های تولیدکننده ما نتوانند نیازهای دارویی در داخل کشور را به موقع و به اندازه کافی تامین کنند و از سوی دیگر به دلیل تحریم های بین المللی کشورهای خارجی هم چندان تمایلی ندارند تا داروهای ما را خریداری کنند. این یک مشکل بزرگ در روند تولید دارو در کشور است.

رکود ناشی از کورنا چطور روی صنعت بیوتکنولوژی تاثیر گذاشته است؟

کرونا باعث شده مصرف گروهی از داروها در کشور کاهش چشمگیری داشته باشد. برای مثال داروهای نازایی. حتی در برخی از بیماری های خاص مراجعه بیماران به پزشک کاهش داشته است که به نوبه خود عامل کاهش مصرف دارو شده است.

چه راهکارهایی برای تقویت شرکت ها و افزایش تاب آوری آنها در صنعت بیوتکنولوژی پیشنهاد می کنید؟ 

در وضعیت فعلی بهترین راهکار این است که در سال جهش تولید، دولت همه  سیاست های کشور را صادرات محور کند. تا نه تنها برای دولت بار مالی ایجاد نکنیم بلکه بتوانیم برای کشور ارزآوری هم ایجاد کنیم. یعنی تراز ما در صنعت دارو مثبت باشد. تغییر قوانین باید در جهت صادرات دارو به کشورهای مختلف دنیا باشد. زمانیکه داخل کشور شرکت های تولید کننده تولیداتشان را به داروخانه ها عرضه می کنند و داروخانه طلبشان را از بیمه ها می خواهند، وقتی بیمه ها نتوانند پاسخ بدهند، شرکت های تولید کننده هم آسیب می بینند. در نتیجه مسیر مطلوب، هموار ساختن صادرات دارو و محصولات بیوتکنولوژی است.

حمایت های دولتی در صنعت شما چقدر تاثیرگذار بوده است؟

نهادهای سیاست گذار باید تسهیلگر باشند. باید زیرساخت های لازم را برای توسعه صنعت فراهم کنند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به خوبی عمل کرده است و به خوبی شرکت های دانش بنیان را حمایت کرده و بستر مناسب را برای فعالیت این گروه از شرکت ها ایجاد کرده است ولی از سوی دیگر باید یک همدلی و همگرایی در وزارت بهداشت نیز به وجود بیاید تا مشکلات این حوزه برطرف شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن