اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

شیر سمی تا مرغ تریاکی

در چند روز گذشته اخباری درباره استفاده از ماده مخدر تریاک در غذای مرغ منتشر شده است. این خبر را در فضای مجازی به نقل از رییس سازمان دامپزشکی منتشر کرده اند اما علیرضا رفیعی پور امروز به صداوسیما گفت این خبر دروغ  محض و خنده دار است. در فضای مجازی شایع شده بود که تولیدکنندگان از ماده مخدر تریاک برای افزایش وزن مرغ ها استفاده می کنند. حالا سازمان دامپزشکی اعلام کرده که از طریق مراجع قضایی در این باره پیگیری می کند اما این اولین شایعه یا اتفاق  خنده دار در یک سال گذشته برای صنایع غذایی نیست.
با آغاز سال تحصیلی و افزایش خرید کیک و شیرینی های تولید شده در صنایع تبدیلی، در بعضی مراکز عرضه کیک هایی به فروش رسید که در بین آن قرص جاگذاری شده بود. رسانه ها از آلودگی محصولات ۱۲ برند معتبر صنایع غذایی در کشور به قرص خبر دادند درحالیکه محصولات این شرکت ها صادر هم می شد.
محمدرضا مرتضوی، فعال صنایع تبدیلی و رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران در این باره گفت: «از نظر فنی جاسازی قرص در کیک‌های لایه‌ای در خطوط تولید ممکن نیست. گروهی هزینه زیادی را متحمل شده تا بسته‌های کیک را باز و قرص‌ها را در کیک‌های لایه‌ای جای دهد تا اذهان عمومی را مشوش و مردم را نگران کند. ماجرای کیک‌های آلوده به قرص یک حرکت ایذایی برای آسیب به صنایع غذایی کشور است چراکه صنایع غذایی ایران توانست علاوه بر بازار داخل به نیاز کشورهای همسایه هم پاسخ دهد».
سعید نمکی، وزیر بهداشت هر نوع آلودگی در خطوط تولید را رد کرد و گفت:«هیچ مورد تخلفی در هیچ کارخانه ای در این زمینه اتفاق نیفتاده، بلکه این کیک ها در یک اقدام خرابکارانه دستکاری شده بودند». وزیر صمت هم جریان کیک های آلوده را جنگ روانی دانست. اما داستان چگونه پایان یافت؟ هرچند رحمان فضلی وزیر کشور در ۳۰ دی ماه از دستگیری عوامل جاگذاری قرص خبر داد اما ۱۲ روز بعد، مصرف یکی از این کیک ها، کار یک دختر ۱۷ ساله بابلی را با علائمی چون تهوع، خواب آلودگی و سرگیجه به اورژانس بیمارستان کشاند. پیش از این جمشید مغازه ای، رییس انجمن شیرینی و شکلات از کاهش ۳۰ درصدی مصرف کیک های صنعتی در کشور خبر داده بود. 
پس از کیک های آلوده به قرص این بار نوبت به هیاهوی سم آفلاتوکسین در شیر رسید. ماجرا از صحبت های یک کارشناس در شبکه سه سیما آغاز شد که مدعی بود شیرهای پاستوریزه آلوده به سم آفلاتوکسین است. هرچند این کارشناس در گفت وگو با رسانه ها اعلام کرد از صحبت های او در این باره سوبرداشت شده اما همین ادعا به  کاهش  ۲۰ درصدی مصرفلبنیات در کشور دامن زد. میراسلام تیموری، رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع لبنی ایران به مهر گفت: «به دلیل خسارتی که این موضوع به صنعت لبنیات و شیر کشور وارد کرده ما از شبکه ۳ سیما و کارشناس و مجری برنامه شکایتی را تنظیم و تقدیم مراجع قضائی کردیم که در نوبت رسیدگی قرار دارد و امیدوار هستیم تسریع پیدا کند».
هم چنین شبکه سه سیما پیشتر در برنامه ای از قول یک نماینده مجلس به ماجرای واردات ذرت های آلوده و عرضه آن به عنوان خوراک دام پرداخته بود.این ذرت ها در سال های ۹۲ و ۹۵ به کشور وارد شده و سازمان استاندارد اعلام کرد اجازه خروج محموله را نداده است.
صنایع شیرینی و شکلات سازی، شیر و طیور ایران از بخش های صادراتی صنایع غذایی به شمار می رود. از گفته های مسئولان امر اینطور بر می آید که تخلفی در واحدهای تولیدی انجام نشده و شایعه هایی که به وحشت افکار عمومی در مصرف محصولات این صنایع انجامیده هم توطئه ای بیش نیست. توطئه ای که البته ردپای رسانه ای مثل رسانه ملی هم در آن دیده می شود. صنایعی که خرید محصولات آن ها در یک ماه پایان سال رشد می کند، باید کمربندها را برای پرش از این توطئه ها محکم ببندند؟ آیا سرگرمی بعضی قرار است چاله های بزرگی برای صنایع غذایی ایران بکند؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن