اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

شتاب بخشی به صادرات فناوری در چابهار

 جذب سرمایه، تسهیل قوانین و بازارسازی از چالش های جدی شرکت های دانش بنیان است که رشد پرشتاب آن، امیدها به افزایش فرصت های شغلی در اقتصاد ایران را بیشتر می کند. در گفته های مسئولان هم، بارها به شرکت های دانش بنیان به عنوان نقطه ای قابل اتکا برای اقتصاد کشور به ویژه در زمینه اشتغالزایی اشاره شده است. به گفته اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست جمهور، دولت تلاش می کند با حمایت از شرکت های دانش بنیان، با یک تیر دو نشان بزند و علاوه بر توسعه فرصت های شغلی، مانعی در مسیر مهاجرت نخبگان ایجاد کند.  
 اما به گفته فعالان این حوزه، تحقق دیدگاه دولت درباره اشتغالزایی منوط به بازارسازی بین المللی و فراهم کردن زمینه صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی است. به گفته افشین کلاهی، رییس مجمع تشکل های دانش بنیان «دیدگاهی که دولت درباره اثرگذاری شرکت های دانش بنیان بر بیکاری دارد، در ارتباط با بازارهای جهانی و ارائه خدمات و محصولات در فضای بین المللی ممکن است محقق شود  اما با توجه به تحریم کنونی، کسب وکارهای نوین بیشتر باتوجه به بازار داخلی اهداف خود را تعریف می کنند. این درحالی است بازار داخل محدود است و رقابتی نیست. بازار داخل بیشتر انحصاری است و عرصه حضور خصولتی هاست و جایی برای بخش خصوصی نیست».
برای بهبود وضعیت صادرات محصولات دانش بنیان ایرانی، معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری از آمادگی منطقه چابهار برای میزبانی شرکت های دانش بنیان، خلاق و فناور خبر داده است. در فراخوان اعلام شده توسط معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری اعلام شده اولویت استقرار با شرکت‌هایی است که صادرات به کشورهای افغانستان، هند و کشورهای حاشیه خلیج فارس دارند. همچنین شرکت‌هایی که محصول و خدمت آماده صادرات دارند نیز شاخص پذیرش را دارا هستند.
شرکت‌های دارای قرارداد صادراتی یا تفاهم‌نامه‌های اولیه صادراتی نیز در اولویت پذیرش در منطقه آزاد چابهار قرار دارند. منطقه آزاد چابهار را دروازه ترانزیت شرق ایران و یک منطقه استراتژیک برای توسعه ترانزیت و صنایع می دانند. این ویژگی ممتاز در دیگر مناطق ساحلی جنوب ایران و حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس دیده نمی‌شود. این منطقه در اقتصاد ملی نقش مؤثر دارد و برای منطقه محروم بلوچستان نقطه اتکای مهم و اساسی مردم و روزنه اصلی امید به زندگی اقتصادی و اجتماعی و سیاسی شده است.
این منطقه مهم و راهبردی اعلام آمادگی کرده که پذیرای نوآوری‌ها و خلاقیت‌های دانش‌بنیان‌های کشور است تا هم این منطقه از مزایای نوآورانه این شرکت‌ها بهره ببرد و هم شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان پایه‌های اصلی توسعه علمی و فناورانه کشور از مزایای صادراتی این منطقه استفاده کنند.
بر این اساس شرکت‌های متقاضی می توانند از مزایایی چون دفتر کار اختصاصی و فضای کار اشتراکی موجود در این منطقه استفاده کنند. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام می توانند به آدرس اینترنتی www.tesc.ir مراجعه کنند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن