اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

سیاست های بودجه ای مانع تحقق تورم هدفگذاری شده

هادی حق شناس

بانک مرکزی تورم ۲۲ درصد را برای سال جاری هدفگذاری کرده اما با توجه به واقعیت های اقتصادی ایران این نرخ تورم تا چه اندازه قابل تحقق است؟
نخستین عامل موثر در تحقق تورم هدف گذاری شده استقلال بانک مرکزی است. اگر بانک مرکزی از استقلال کامل در تصمیم گیری درباره سیاست های پولی برخوردار باشد، به طور حتم می تواند به تورم مورد نظر برسد. در همه جای دنیا تلاش برای استقلال بانک مرکزی و کاهش اثرپذیری آن از انتخاب دولت ها به دلیل  نقش مهم این نهاد در بازار پولی است. بانک های مرکزی به عنوان متولی سیاست های پولی و بازار پول شناخته می شوند و ابزارهای تحقق اهداف تورمی را در اختیار دارند. بنابراین استقلال بانک مرکزی در کشور ما کلید تحقق تورم هدفگذاری شده است.
سیاست های مالی، بودجه ای و ارزی در سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی تعیین می شود. بخشی از سیاست های کلی هم مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ می کند. بانک مرکزی در کشور ما اختیاراتی برای تحقق اهداف مختلف از جمله تورم هدف گذاری شده دارد و اگر سیاست نهادهای بالادستی یا دستگاه های موازی مانعی برای سیاست های پولی بانک مرکزی نتراشد، تورم ۲۲ درصد دست یافتنی است و این حرکت بانک مرکزی به نفع اقتصاد ملی است.
یکی از بزرگترین مشکلات اقتصاد ایران پیش بینی ناپذیری شاخص های مختلف اقتصادی است. نرخ بیکاری، رشد سرمایه گذاری نرخ رشد نقدینگی از شاخص های کلیدی است که می تواند به هدایت سرمایه کمک کند اما وقتی این شاخص ها مبهم است، چطور باید از مردم انتظار داشت که سرمایه هایشان را در مسیر تولید به حرکت بیندازند.  حرکت بانک مرکزی برای هدفگذاری تورم ۲۰ درصد از این منظر به نفع اقتصاد کشور است و به کمک فضای کسب وکار می آید. هرچند که نرخ تورم بالای ۲۰ درصد هم، رقم بزرگی است و تعداد کمی از اقتصادها در جهان چنین تورمی را تجربه می کنند. امیدواریم تلاش برای کنترل تورم در سال های آینده هم ادامه پیدا کند و سیاست های بودجه ای  مانع تحقق اهداف بانک مرکزی نشود. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن