اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

سکه گران شده اما روند معاملات عادی است

محمد کشتی آرای

در هفته های اخیر قیمت طلا و سکه روند افزایش را در پیش گرفته است. این افزایش ناشی از رشد قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی و رشد قیمت دلار در بازار داخل است. قیمت دلار آمریکا تا این لحظه یعنی ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه به ۱۴ هزار و ۱۲۰ تومان در بازار آزاد رسیده است و همین قیمت سکه را از دیروز که ۵ میلیون و ۸۰ هزار تومان بود، به ۵ میلیون و ۱۸۰ تومان رسانده است. یعنی قیمت سکه امامی در یک روز ۱۰۰ هزار تومان رشد کرده است. این رشد قیمت بیشتر ناشی از افزایش قیمت ارز است.
عوامل اقتصادی از جمله روند عرضه و تقاضا در بازار ارز زمینه رشد قیمت ارز را فراهم کرده است. در بازار طلا و سکه تقاضای جدیدی نداریم و روال داد وستدها عادی است. به همین دلیل نمی توان گفت بازار حباب زده شده است یا قیمت ها حباب دارد. قیمت ها در بازار طلا و سکه براساس واقعیت های شاخص های اقتصادی موثر در آن رشد کرده است. نکته دیگر اینکه این رشد قیمت هم مناسبتی نیست یعنی نمی توان آن را به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات نوروز سال ۹۹ دانست.
پاسخ به این سوال که آیا نزدیک شدن به تعطیلات نوروز سال ۹۹ می تواند بر روند بازار اثر بگذارد دشوار است. همانطور که بارها در تحلیل ها اشاره شده، بازار سکه و طلا به هیچ  عنوان قابل پیش بینی نیست و باید بازار را در همان روز تحلیل کرد. نکته دیگر اینکه در بازار سکه و طلا، به نظارت نهادهایی مثل بانک مرکزی از آن جنس که در بازار ارز وجود ندارد، نیاز نیست. این بازار خود را کنترل می کند چراکه قیمت ها در آن نه فقط متاثر از عوامل داخلی بلکه ناشی از تغییر شاخص ها در بازارهای جهانی است. باتوجه به عدم کمبود سکه در بازار ، بعید است با وجود افزایش بانک مرکزی به عرضه سکه اقدام کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن