اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

سهم زنان کمتر از ۲۰ درصد است

سهم زنان از فرصت های شغلی در بخش بازرگانی و خدمات کمتر از ۲۰ درصد است. براساس داده های سال ۱۳۹۶، از کارکنان بخش بازرگانی و خدمات، سهم کارکنان مرد از فرصت های شغلی این دو بخش، ۸۱ درصد و کارکنان زن ۱۹ درصد بوده است. در این بخش، سهم کارگاه های مرتبط با سلامت انسان، از اشتغال زنان بیشتر شده بوده است. کارگاه‌های با فعالیت‌های مربوط به سلامت انسان، دارای ۶٠ درصد کارکن زن و بیشترین سهم در بین فعالیت‌های بخش بازرگانی و خدمات بوده است و کارگاه‌های دارای فعالیت‌ تعمیر وسایل نقلیه موتوری با ١ درصد، کمترین سهم را در سهم زنان شاغل داراست.
۳۳ درصد از کارکنان کارگاه های بازرگانی و خدمات تحصیلات بالای دیپلم، ۳۴ درصد کارکنان دیپلم و ۳۳ درصد دارای مدرک تحصیلی زیر دیپلم بوده اند. ۴۲ درصد از از ارزش افزوده کارگاه‌های بازرگانی و خدمات مورد بررسی مربوط به فعالیت خرده‌فروشی (بجز وسایل نقلیه موتوری و موتورسیکلت) ‌است.
بهره‌وری کارکنان این کارگاه‌ها در سال ١٣٩۶ به ازای هر کارکن معادل ٢٨٢ میلیون ریال بوده‌است. همچنین بهره‌وری کارکنان به ازای هر ساعت بیش از ١١٨ هزار ریال بوده است. بر اساس نتایج به طور متوسط هر کارکن ۴٩ ساعت در هفته به فعالیت مشغول بوده است.
نتایج بررسی های مرکز آمار نشان می دهد  ضریب نفوذ رایانه در این کارگاه‌ها ٢۶ درصد است که کارگاه‌های با فعالیت‌های جنبی خدمات مالی و فعالیت‌های بیمه و فعالیت‌های صرافی و کارگزاری با ضریب نفوذ ١٠٠ درصد دارای بالاترین نسبت از این حیث در کارگاه‌های مورد بررسی است. ٢٠ درصد از کارکنان کارگاه‌های مورد بررسی نیز از اینترنت برای فعالیت‌های خود در داخل یا خارج از کارگاه استفاده کرده اند.
١١ درصد از مدیران کارگاه‌های مورد بررسی را زنان تشکیل داده‌اند که فعالیت‌های آموزش با ۵٠ درصد بیشترین سهم را از این حیث داراست.
٨٣ درصد از کارگاه‌های بازرگانی و خدمات از ابزارهای الکترونیکی برای پرداخت و دریافت خود بهره برده‌اند که فعالیت‌های جنبی خدمات مالی و فعالیت‌های بیمه با ٩٨ درصد بالاترین میزان استفاده را در این زمینه دارا بوده‌اند. همچنین ٩٨ درصد از کارگاه‌ها از دستگاه‌ کارتخوان برای پرداخت و دریافت استفاده کرده‌اند. سیده فاطمه ذوالقدر، رییس هیئت پارلمانی ایران در بین‌المجالس آسیایی پیشتر اعلام کرده بود میانگین مدیران زن در کشور در حدود ۱۷ درصد است و این روند در سطح استان ها تا ۶۰ درصد افزایش در طول یکسال گذشته داشته است. مقایسه نرخ بیکاری زنان و مردان نشان می دهد، این شاخص در جامعه مردان ۹.۶ و در جامعه زنان ۲۰ درصد در تابستان سال ۱۳۹۶ بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن