اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

سهام عدالت کمک خرج مردم در روزهای کرونا

در شرایطی که چند روزی است فروش ۳۰ درصد سهام عدالت برای افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند، شروع شده است؛ سخنگوی سهام عدالت حسین فهیمی اعلام کرد یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر سفارش فروش ۳۰ درصد سهام عدالت خود را تاکنون ثبت کرده اند. به گفته او از مجموع ۲۷۵۰ میلیارد تومان سهام فروخته شده رقم ۲,۶۰۰ میلیارد تومان به حساب مشمولان واریز شده است و ۱۵۰ میلیارد تومان باقیمانده نیز هم اکنون در فرایند تسویه قرار دارد.

در پایان معاملات هفته گذشته بازار سهام؛ ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزارتومانی به ۱۶ میلیون و ۶۰۳ هزار تومان و ارزش سهام عدالت بیش از یک میلیون تومانی به ۳۳٫۲ میلیون تومان رسید. بنابراین در پایان معاملات بورس هفته گذشته ارزش ۳۰ درصد سهام قابل فروش عدالت به چهار میلیون و ۹۸۱ هزار تومان رسید.

سه روز پیش حسن روحانی رئیس جمهوری هم اعلام کرد در این دوره زمانی ۳۰ درصد سهام عدالت آزاد شده، ۳۰ درصد در عید غدیر و ۳۰ درصد سهام هم برای ۲۲ بهمن آزاد می‌شود.

دولت در شرایطی که مردم با فشارهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا رو به رو هستند تلاش می کند تا با آزادسازی سهام عدالت و فراهم کردن شرایط فروش، از آن ها حمایت کند. اتاق تهران یکی از پیشنهاددهندگان آزادسازی سهام عدالت به دولت بود. مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در میانه فروردین‌ماه طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور چندین پیشنهاد برای مهار اثرات نامطلوب اقتصادی ناشی از کرونا ارائه داد که یکی از آن‌ها آزادسازی سهام عدالت بود. او درباره این نامه گفته است:« یک‌بند از این نامه به موضوع سهام عدالت می‌پرداخت. ۵۰ میلیون نفر سهام عدالت در اختیاردارند. بنابراین هم جمعیت قابل‌توجهی درگیر موضوع سهام عدالت هستند و هم اینکه این سهام ازنظر ریالی ارزش بالایی دارد. در شرایطی که بازار سرمایه طی یک سال گذشته دوران رشد را سپری کرده، امکان آزادسازی سهام عدالت هم فراهم آمده است. در این شرایط می‌توان سهام شرکت‌های سهام عدالت را به‌صورت مرحله‌ای به صندوق قابل معامله در بورس واگذار و واحدهای این صندوق به مشمولان واگذار کرد.» خوانساری پدرباره فواید آزادسازی سهام عدالت هم گفته است:« آزادسازی سهام عدالت دو فایده مهم دارد. اول اینکه با توجه به وضعیت بازار سرمایه که تقاضا زیاد و عرضه کم شده، سهام عدالت می‌تواند بخشی از تقاضا را پوشش دهد. فایده دوم هم مربوط به تأمین درآمد برای دارندگان سهام می‌شود. بخصوص اینکه اقشار کم‌تر برخوردار این سهام را در اختیاردارند. در صورت آزادسازی سهام عدالت آن‌ها از مزیت دسترسی به منابع حاصل از فروش دارایی‌هایشان بهره‌مند می‌شوند.»

طبق آخرین آمار سازمان خصوصی سازی کسانی که روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند، بر اساس اطلاعات سازمان خصوصی‌سازی، بعد از پایان ۲۹ خرداد ۹۹ تعداد ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر بوده‌اند.

شورای عالی بورس و کمیته تخصصی این شورا مشغول تدوین چارچوب‌ها و قواعد و مقرراتی است که بر اساس آن اجرای موفق، مؤثر، حرفه‌ای و کارآمد روش سهامداری غیرمستقیم را تسهیل کند. در کنار روش مستقیم مسئولان بورس اعلام کرده اند به دنبال سازکاری برای فروش سهام عدالت افرادی هستند که روش غیرمستقیم را برگزیده اند. به گفته مسئولان سازمان خصوصی سازی بعد از این که مقررات، چارچوب‌ها و قواعد سهامداری عدالت در روش غیرمستقیم به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ابلاغ شود و پس از اینکه دارایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری به آنها اختصاص پیدا کند، یعنی سبد سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر متعلق به آنها در دارایی‌شان مستقر شود، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به تدریج در بورس اوراق بهادار پذیرفته می‌شوند و امکان معامله سهام این شرکت‌ها در بورس فراهم می‌شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن