اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

سمینار آنلاین توسعه روابط تجاری ایران و ایتالیا

پس از یک برنامه‌ریزی منسجم و مذاکرات فشرده، سرانجام میزگرد تخصصی روابط تجاری ایران و ایتالیا به صورت ویدئوکنفرانس و با حضور رئیس اتاق بازرگانی تهران، سفیر ایتالیا در تهران، مقامات موسسه ایتالیایی آمبروزوتی و مشارکت جمع زیادی از فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه‌های بخش‌خصوصی از ایران، ایتالیا، آلمان، فرانسه، امارات، انگلستان و چندین کشور دیگر، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، این برای اولین بار است که کنفرانس تجاری که در آن بیش از ۸۰۰ شرکت و بنگاه اقتصادی از ایران و نزدیک به ۲۰ کشور دیگر، به صورت مجازی و از طریق یک پلتفرم پیام‌رسان برخط، گرد آمده و مذاکرات دو جانبه و مستقیم تجاری را رقم زدند.

رئیس اتاق بازرگانی تهران در این کنفرانس، در سخنانی برگزاری این گردهمایی با تعداد بالای شرکت‌کننده را نشان از عزم و اراده شرکت‌های تجاری و صنعتی از کشورهای دیگر برای پیوند اقتصادی با ایران دانست و با اشاره به روابط دیرینه اقتصادی ایران و ایتالیا، وجود منابع عظیم نفتی و معدنی،‌ نیروی کار ماهر و تحصیلکرده فراوان و خودنمایی پررنگ استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران را یک فرصت اقتصادی مبتنی بر رویکرد برد-برد میان ایران و همه کشورهای جهان برشمرد و گفت: وجود ظرفیت‌های مستعد اقتصادی در کنار قیمت‌های تمام شده پایین کالاهای تولیدی در ایران، زمینه‌های سرمایه‌گذاری با هدف تولید و صادرات در ایران را برای همه کشورهای جذاب و پرمنفعت کرده‌است.

مسعود خوانساری با اشاره به حجم تجارت ۷ میلیارد دلاری ایران و ایتالیا در سال ۲۰۱۰ و کاهش آن به کمتر از ۱.۵ میلیارد دلار پس از اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، افزود: قطعا تحریم‌ها در یک برهه‌ای از زمان خاتمه پیدا خواهد کرد، اما عقل و منطق تجاری حکم می‌کند که کشورهای مختلف منافع خود را در درازمدت بررسی و مدیریت کنند و دورنمای روابط را درنظر داشته باشند. به‌طور قطع حافظه تاریخی مردم ما، کشورهایی را که در هنگام سختی و مشکلات در کنار ما بودند، فراموش نخواهد کرد و در اولویت توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری را به آنها خواهند داد.

وی سپس بر آمادگی اتاق تهران با بیش از ۲۰ هزار عضو از شرکت‌های کوچک و متوسط که سهم ۴۵ درصدی در تولید ناخالص ملی ایران دارند، در کمک به توسعه و احیای مناسبات تجاری ایران و ایتالیا در دوره جدید همکاری‌ها، تاکید کرد و یادآور شد که برپایی چنین رویدادهایی می‌تواند به شناخت و پیوند اقتصادی بنگاه‌های دو کشور کمک کند.

سفیر ایتالیا در تهران نیز که از محل دفتر خود در این سفارتخانه و به صورت آنلاین به این رویداد پیوسته بود در سخنانی، با تقدیر از ابتکار اتاق بازرگانی تهران و موسسه آمبروزوتی ایتالیا برای برپایی این کنفرانس تجاری مجازی، به علاقمندی و اشتیاق شرکت‌های ایتالیایی برای ادامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با همتایان خود در ایران اشاره و تصریح کرد که سابقه طولانی برقراری روابط اقتصادی دو کشور نشان داده است که شرکت‌های ایرانی از جمله شرکای قابل اعتماد و قوی برای بنگاه‌های این کشور بوده‌اند.

جوزپه پرونه، با تاکید بر اینکه مناسبات اقتصادی دو کشور ایران و ایتالیا باید با رویکردهای بلندمدت و پایدار از سوی دو طرف پی‌ریزی شود، از آمادگی سفارت ایتالیا در تهران برای تقویت همکاری‌ها با اتاق تهران در راستای پیوند تجاری بنگاه‌های بخش‌خصوصی دو کشور و گسترش مناسبات اقتصادی خبر داد.

همچنین در این رویداد، فریال مستوفی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و مدیر مرکز جذب سرمایه‌گذاری خارجی اتاق تهران نیز در سخنانی، به آمادگی این مرکز برای معرفی طرح‌ها و پروژه‌های اقتصادی در ایران به سرمایه‌گذاران ایتالیایی و نیز دیگر کشورها اشاره کرد. افشین کلاهی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و رئیس کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان نیز در این نشست حضور داشت و از توانمندی‌ها و ظرفیت شرکت‌های ایرانی در حوزه دانش‌بنیان گفت/

پس از ارائه سخنرانی‌های دیگری از سوی لوکا میراگلیا مدیرعامل موسسه آمبروزوتی در منطقه خاورمیانه و همچنین برخی دیگر از حاضران در این رویداد آنلاین، بیش از ۸۰۰ شرکت‌ ثبت‌نام‌کننده در این کنفرانس از ایران و نزدیک به ۲۰ کشور دیگر، به صورت مجازی مذاکرات تجاری خود را آغاز کردند و پیرامون چگونگی شروع دور تازه همکاری‌های اقتصادی و ادامه مناسبات گذشته، به گفت‌و‌گو نشستند.

قابل ذکر است که یک روز پیش از برگزاری این رویداد نیز در نشستی برای هماهنگی بیشتر، مسعود خوانساری و جوزپه پرونه با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار که در دفتر رئیس اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، سفیر ایتالیا، رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری و معاون امور بین‌الملل اتاق بازرگانی تهران حضور داشتند و جنبه‌های برگزاری هر چه بهتر این رویداد را مورد بررسی قرار داده بودند، تجربه‌ای که برای نخستین بار با رضایت حاضران و شرکت‌کنندگان و برگزارکنندگان برپا شد و می‌تواند در ادامه برای توسعه روابط دوجانبه با سایر شرکت‌ها در شرایط همه‌گیری کرونا و تحریم‌ها برگزار شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن