اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

سلام سینما

آینده نگر

 در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت، سه فیلم که در بخش کارآفرینی با حمایت و همکاری اتاق بازرگانی تهران ساخته شده بود، برگزیده شد. بخش کارآفرینی از جشنواره سیزدهم بود که با همکاری اتاق تهران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، به جشنواره سینما حقیقت اضافه شد. در سال گذشته نزدیک به ۱۵ اثر به این بخش ارسال و مورد داوری قرار گرفت. در نهایت سه فیلم «رویای آب»، اثر محمد واعظی، «می خوام شاه بشم» اثر محمد گنجی و «خودکار» ساخته محمد ثقفی، به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند. این فیلم ها درباره یک استارت اپ به نام کشمون، یک کسب وکار فعال در حوزه گردشگری  و علی اکبر رفوگران، موسس کارخانه بیک در ایران ساخته شده بودند. پس از برگزاری جشنواره سیزدهم، اخباری درباره همکاری اتاق بازرگانی تهران و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی منتشر شد که از ساخت فیلم هایی با موضوعات مربوط به فضای کسب و کار، اقتصاد و کارآفرینی خبر می داد. اکنون پس از یکسال از در دی ماه گذشته، محصول این همکاری برداشت شد و سه فیلم با موضوع زندگی اصغرقندچی، موسس ایران کاوه، فساد اقتصادی و سازمان تامین اجتماعی برگزیده شدند.
زیر این چتر باران می بارد
فیلم «زیر این چتر باران می بارد» را کتایون جهانگیری ساخته است. در این فیلم چالش های برساخته از عملکرد سازمان تامین اجتماعی در زندگی کارگران و کارآفرینان بررسی شده است. علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری از جمله افرادی اند که در این فیلم از  چالش های کارگران با تامین اجتماعی گفته اند. اما چرا سازمان تامین اجتماعی به عنوان یکی از سوژه های مهم اقتصادی در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت روی پرده رفت؟ سازمان تامین اجتماعی، از سازمان هایی است که از نخستین روز اشتغال هر فرد تا پایان بازنشستگی، همراه اوست. این سازمان وظایف بسیاری مهمی در عرصه اشتغال و کارآفرینی برعهده دارد که نقصان در انجام هر یک از این وظایف، به بروز هزینه های جبران ناپذیر در اقتصاد کشور منجر می شود. سال هاست اتاق های بازرگانی در تلاش برای تعامل با سازمان تامین اجتماعی اند با این حال، بسیاری از کارفرمایان و کارگران، نسبت به عملکرد سازمان تامین اجتماعی در ایفای وظایف خود، نقد دارند. زیر این چتر باران می بارد، تلاشی برای پرسش از مسئولان تامین اجتماعی است. رویکرد کارگردان در این فیلم، رویایی مستقیم با مدیران و مسئولان  و روایت چالش های کارآفرینان و کارگران است  و صاحب اثر تلاش کرده به پشت برده نابه سامانی های ناشی از عملکرد تامین اجتماعی سرک بکشد. رضایت مدیران تامین اجتماعی به گفت وگو و بازگو کردن مسائل در کنار چالش های ناشی از همه گیری کرونا، از سختی های ساخت این فیلم در یک سال گذشته بوده است.
ف-الف
«ف-الف» اثر فرشاد اکتسابی است. این فیلم به بسترهای فساد در اقتصاد ایران می پردازد و روایت خود را از ماجرای تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار آغاز کرده است. تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار در فروردین ماه سال ۱۳۹۷، پس از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام، از تصمیم های دولت دوازدهم بود که چالش های اقتصادی بسیاری را ایجاد کرد. مسئولان تا مدت ها، تنها نرخ ۴۲۰۰ تومان را برای دلار به رسمیت می شناختند تا اینکه در نهایت، در پایان سال ۹۷، بازار ارز، شاهد ارائه سه نرخ برای دلار بود. نرخ رسمی، نرخ نیمایی و نرخ آزاد سه نرخ برای ارزهای خارجی در بازار ارز ایران بود. با وجود بروز مفاسد بسیار با اجرای تصمیم تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات، مسئولان دولتی تا مدت ها و با بهانه حمایت از اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه، از این تصمیم حمایت می کردند. اکنون در آستانه سال ۱۴۰۰، اخباری از توافق مجلس و دولت برای حذف نرخ ۴۲۰۰ تومان برای دلار منتشر شده است. اما با وجود پاک کردن این رقم و تغییر این سیاست، آثار منفی آن هنوز در اقتصاد ایران وجود دارد که کاهش قدرت خرید خانوار و از بین رفتن منابع ارزی کشور از جمله آن است. فرشاد اکتسابی در اثری به نام «ف-الف» با دستمایه قرار دادن ارز ۴۲۰۰ تومانی، نگاهی به بستر اقتصاد ایران و چرایی بروز مفاسد اقتصادی در آن انداخته است.
راه ناتمام
«راه ناتمام» ساخته مصطفی رزاق کریمی است. در این مستند، زندگی اصغرقندچی موسس ایران کاوه در بستر یک قرن تاریخ صنعت ایران روایت شده است. قندچی از جمله کارآفرینانی است که با وجود مصادره اموال خود در ایران ماند و حتی در دوره جنگ، به کمک جبهه ها شتافت. قندچی در مردادماه سال گذشته، در سن ۹۱ سالگی در تهران از دنیا رفت. دو سال پیش از این کارآفرینان با سابقه کشور، در مراسم امین الضرب، با اهدای لوح و نشان تقدیر شده بود. قندچی در زندگی خود شاهد بروز دو جنگ در ایران بوده است. او حتی در سال های سالمندی در کارگاه خود مشغول به کار بود و بی وقفه به راه خود ادامه می داد. فیلم «راه ناتمام» پرتره ای از زندگی پرفراز و نشیب قندچی است.
 منتظر کدام فیلم ها بمانیم؟
اتاق بازرگانی در دی ماه سال گذشته اعلام کرد برای ساخت هفت مستند با موضوع کارآفرینی و صنعت با مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی وارد همکاری شده است. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏اکنون سه مستند در چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به نمایش درآمده است. باید منتظر چه فیلم های دیگری بود؟
امین الضرب
اتاق بازرگانی تهران‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ ‏‏‏‏‏هر سال برای تقدیر از کارآفرینان جشنواره‏ای را با عنوان امین‏الضرب برگزار می‏‏‏کند. این جشنواره در درواقع یادواره‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ ‏‏‏‏‏‏‏محمدحسن‏ خان امین ‏الضرب از نخستین فعالان اقتصادی عصر قاجار است که ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ ‏‏‏‏‏‏‏در ایجاد پارلمان بخش خصوصی نقش مهمی ایفا کرده‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ ‏‏‏‏‏‏‏است. قرار است زندگی امین ‏الضرب در مستندی با همین نام به تهیه‏کنندگی و کارگردانی جمشید بیات ترک ساخته شود. در این مستند تحولات اقتصادی جامعه ایران در عهد ناصری هم در قالب زندگی محمدحسینخان امین‏الضرب روایت می‏‏‏شود. کارگردان این اثر اعلام کرده برای ساخت «امین‌الضرب» از اسناد مکتوب، عکس‌های موجود و نقاشی‌های آن دوران استفاده می‏‏‏کند و برخی از صحنه‌ها به شیوه‌ای متفاوت بازسازی خواهد شد. چهار ماه پژوهش برای ساخت این اثر انجام شده است. ‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏
خانواده نورالدین
سیدمحمدصادق جعفری، ساخت مستندی به نام «خانواده نورالدین» را برعهده گرفته است. این مستند درباره بنیانگذار شرکت لبنی دامداران، از کارآفرینان موفق ایران است. در چهارمین دوره اهدای تندیس و نشان امین‏الضرب در دی ماه سال گذشته، از نورالدین و شمس‏الدین نوربخش برای یک عمر تلاش در صنعت لبنیات کشور تقدیر شد. در این مراسم نورالدین نوربخش رئیس هئیت مدیره هلدینگ دامداران از چالش‏هایی مثل عدم حمایت از تولید از سوی دولت و شرایط سخت ناشی از تحریم گفت. قرار است در مستندی که جعفری از زندگی نوربخش می‏‏‏سازد، بحران‏هایی که کسب وکار او را متاثر کرده هم روایت شود.
ورشکستگی
«ایستادن در ارتفاع بالا» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی لقمان خالدی فیلمی درباره ورشکستگی است. این فیلم زندگی یک کارآفرین اصفهانی را روایت می کند که دچار ورشکستگی می شود.
محسن ‏خان
«محسن‏خان» روایتی از زندگی محسن خلیلی موسس کارخانه بوتان است. کارآفرینی که در دوره پیش هم از اعضای اتاق بازرگانی تهران بود، به عنوان کارآفرین پیشکسوت در جشن امین‏الضرب مورد تقدیر قرار گرفت. محسن خلیلی در فرازونشیب‏های ‏‏‏‏‏‏‏پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران ماند و تا سال ۸۰ برای احقاق حقش در دادگاه حاضر می‏‏‏شد. او از نسل دوم کارآفرینان ایرانی است و پس از پدرش محمود خلیلی توانست کارخانه بوتان را زنده نگه دارد و آن را توسعه دهد. «محسن‏خان» را قرار است مهدی گنجی کارگردانی کند. تهیه‏کننده این اثر هم سعید رشتیان است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن