اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

سفره حقوق بگیران ۱۵ درصد کوچکتر می شود

ایلنا

فریال مستوفی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: بودجه امسال یک و نیم برابر بودجه سال گذشته است. حجم بودجه امسال ۲۴۰ هزار میلیارد تومان است در حالی که حجم تولید ملی ما ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است یعنی بودجه ۷۶ درصد از حجم تولید ملی است این به آن معناست که سه چهارم اقتصاد کشور در اختیار دولت است.
وی افزود: بودجه از دو بخش عمومی و بنگاهداری تشکیل شده که قسمت عمومی آن حدود ۹۳۰ میلیارد تومان و قسمت بنگاه‌داری آن ۱۵۶۰ میلیارد تومان است. یعنی سهم بخش بنگاه‌داری دو برابر بخش مدیریت و عمومی است در حالی که قسمت اعظم مالیات از بخش مدیریت تامین می‌شود.
مستوفی همچنین تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده دولت حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه داشته باشد چون درآمدها با هزینه‌ها همخوانی ندارد، گردش هزینه‌ها تقریباً ثابت هستند اما درآمدهای پیش‌بینی شده خوشبینانه هستند.
رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به مثال هایی از خوشبینانه بودن بودجه سال ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: در حالی که در بودجه سال گذشته روزانه یک میلیون بشکه نفت پیش‌بینی شده بود که محقق نشد و صادرات ما کمتر از ۵۰۰ هزار بشکه در روز بود چطور می‌خواهیم این رقم را به یکباره ۴ الی ۵ برابر کنیم؟ این خوشبینانه است.
وی در مورد فروش داخلی نفت نیز بیان کرد: وقتی دولت و شرکت ملی نفت نمی توانند نفت بفروشند بخش خصوصی چطور می‌خواهد این کار را بکند؟ اگر منظور از فروش نفت در داخل فروش اوراق نفت است این به معنای استقراض دولت است.
مستوفی همچنین در این باره افزود: در بودجه قیمت نفت را بشکه‌ای ۴۰ دلار پیش‌بینی کرده‌اند. باید توجه شود که با توجه به وضعیت شروع کرونا تقاضا برای نفت در جهان کاهش پیدا کرده است اگر فرض کنیم که بتوانیم روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت بفروشیم یعنی با افزایش عرضه و تقاضا نیز کاهش پیدا کرده است این به معنای کم شدن قیمت‌ها می باشد علاوه بر این نفت کشورهای دیگر مانند ونزوئلا نیز تاثیر خود را روی قیمت خواهد گذاشت.
وی افزود: بنابراین این به طور کلی درآمدها در بودجه ۱۴۰۰ خوشبینانه است. روی اتفاقات سیاسی که در حال رخ دادن است نیز نمی‌شود تا این حد حساب باز کرد چون هنوز این اتفاقات نیفتادند حتی اگر قرار است که گشایشی علت این تغییرات سیاسی رخ دهد نمی‌توان اطمینان داشت که تاثیر خود را روی امسال ما بگذارند چرا که فرایندهایی مانند مذاکره وجود دارد.
رئیس کمیسیون و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در مورد درآمد پیش‌بینی شده از مالیات گفت: مالیات روی سود تعریف می‌شود یعنی باید سودی رخ داد تا مالیات گرفته شود. سال گذشته با توجه به شرایط شیوع کرونا شرکت‌ها سودی نداشتند تا این افزایش درآمد مالیاتی را محقق کنند.
مستوفی با تورم‌زا خواندن بودجه سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: با توجه به کسری بودجه که پیش بینی می‌شود دولت با آن مواجه شود، دولت رو به گرفتن پول از بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی می‌آورد که این موضوع تورم‌زا است. با تورم ۴۰ درصدی و پیش بینی افزایش حقوق ۲۵ درصدی می‌توان گفت سفره حقوق بگیران در سال آینده ۱۵ درصد کوچک خواهد شد. بازنشستگان نیز با افزایش حقوق ۲۰ درصدی، ۲۰ درصد کوچک شدن سفره‌شان مواجه خواهند شد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن