اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

سفارش ساخت ۸۳ فروند شناور داخلی برای سازمان بنادر

منبع: فارس

محمد راستاد بیان کرد: مهمترین پروژه‌ای که برای استفاده از صنایع دریایی داخلی در پیش داریم، ساخت ۸۳ فروند شناور در داخل کشور برای ناوگان سازمان بنادر و دریانوردی است.
وی ادامه داد: این پروژه ۲۴۰ میلیون یورو ارز‌بری دارد و ۵۵ هزار و ۷۵ میلیارد ریال منابع ریالی دارد که صرف آن می‌شود؛ در ساخت شناورها بالاخره برخی قطعات و تجهیزات، وارداتی است که همان طور که گفته شد سهم ارزی آن ۲۴۰ میلیون یورو و سهم ریالی آن ۵۵ هزار و ۷۵ میلیارد ریال است.
* بکارگیری شناورها در بخش‌هایی نظیر نجات دریایی و بازرسی فنی و ایمنی کشتی‌ها
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره بکارگیری این شناورها اظهار کرد: بخشی از این شناورها شامل شناورهایی است که برای جست‌وجو و نجات دریایی استفاده خواهد شد، بخشی شناورهایی است که در بازرسی فنی و ایمنی کشتی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، تعدادی شامل شناورهایی است که برای بردن راهنما روی کشتی استفاده می‌‌شود (شناور پایلوت) و بخشی هم شناورهای استقرار علائم کمک ناوبری در دریا، است.
راستاد ادامه داد: همچنین شناور یدک‌کش برای پهلودهی و جداسازی کشتی‌ها به اسکله‌ها، شناورهای اطفاء حریق (آتش‌خوار) که در بنادر به کار گرفته می‌شوند و شناورهای یگان حفاظت، بخشی دیگر از این شناورهای در حال ساخت است و در مجموع ۸۳ فروند شناور در این قرارداد توسط تولیدکننده داخل تولید می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: از این ۸۳ فروند شناور در این قرارداد تعدادی در حال ساخت است، تعدادی در حال طی کردن پروسه مناقصه است و بخش دیگری در مرحله ترک تشریفات مناقصه است و قراردادهای این موارد در سال جاری انجام خواهد شد و بخش زیادی از آنها به مرحله تولید خواهد رسید و به مرور این ناوگان عظیم مورد نیاز سازمان در بنادر با توان داخلی تولید خواهد شد و مورد استفاده قرار می‌گیرد.
* ارائه تسهیلات ارزان قیمت خرید  شناور به ۲ شرط
وی درباره ارائه تسهیلات خرید شناور از سوی  به بخش خصوصی گفت: در زمینه حمایت از بخش‌ خصوصی برای ساخت شناورهای مورد نیاز آنها، با استفاده از صنایع دریایی داخلی، تسهیلات وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی به همراه مشوق‌هایی که داریم، برای بخش خصوصی قابل استفاده است.
راستاد ادامه داد: پرداخت بخشی از سود تسهیلات توسط سازمان بنادر و دریانوردی انجام می شود منوط به آنکه اولا «متقاضیان خرید شناورهای تولید داخل را در دستور کار قرار دهند» ضمن آنکه «این شناورها مورد نیاز کشور باشد».
وی گفت: ‌وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان یک مکانیزم حمایتی از این بخش حمل و نقل و تجارت دریایی حمایت می‌کند، همچنین بدین ترتیب از گردشگری و سفرهای دریایی حمایت می‌شود، ضمن آنکه به واسطه این تسهیلات سازمان بنادر و دریانوردی صنایع دریایی هم رونق بیشتری بیابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این از جمله اقدامات مهمی است که سازمان بنادر و دریانوردی در راستای جهش تولید در کشور دنبال می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن