اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

سرمایه گذاری ۳.۴میلیارد دلاری سه دولت در صنعت برق عراق

منبع: اقتصاد آنلاین

همه ساله با گرم شدن هوا در فصل تابستان، انرژی الکتریکی در کشورهای گرمسیری مانند عراق مورد توجه رسانه ها قرار می گیرد و بحث و تبادل نظرهای مختلفی در مورد ظرفیت و مصرف در این مورد صورت می گیرد. در همین رابطه صادق السلیطی عضو کمیسیون انرژی پارلمان عراق در گفتگو با یکی از شبکه های تلوزیونی این کشور به بررسی وضعیت سرمایه گذاری و چالش های صنعت برق این کشور پرداخت.
وی ضمن اعلام تاریخچه ای از برق عراق اعلام کرد این کشور به منظور ایجاد ظرفیت تولید ۲۲ گیگا وات انرژی الکتریکی، از سال ۲۰۰۵ تجهیزات نیروگاه هایی لازم را خریداری کرده، اما مشکل این است که این دستگاه ها و تجهیزات با کیفیت مورد نظر کار نمی‌کنند.
السلیطی گفت: به دلیل مشکلات ناشی از سیطره داعش بر مناطقی از کشور عراق طی سال هایی گذشته ۶ هزارمگاوات ظرفیت تولید و انتقال برق  این کشور از دست رفته است.
وی افزود: نیروگاه های دیزلی که از خارج وارد شده و برای یک یا دو دوره کار کرده اند، اکنون از سرویس خارج شده اند.
عضو کمیسیون انرژی پارلمان عراق در خصوص سرمایه گذاری صورت گرفته در این بخش گفت: مجموع هزینه ای که سه دولت ابراهیم الجعفری، حیدر العبادی و عادل عبدالمهدی در طی سال های ۲۰۰۵، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹  در بخش پروژه های برق سرمایه گذاری کرده اند، بالغ بر ۳ میلیارد و ۳۹۹ میلیون دلار بود. همچنین دولت نوری المالکی در بخش برق از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۴ مبلغی بالغ بر ۳۲ تریلیون و ۳۲۰ میلیارد دینار در زمینه برق سرمایه گذاری کرد که ۸۸ درصد از پروژه های مربوط به برق را شامل می شود.
بنا بر پیش بینی های صورت گرفته از مصرف عراق در سال جاری میلادی بالغ بر ۲۸ هزار مگا وات برق نیاز دارد تا از زمان اوج تقاضا عبور کند. از این میزان در حال حاضر حدود ۱۸ هزار مگاوات برق را در داخل عراق تولید و مابقی را با روش های مختلف وارد و یا تامین می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن