اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

سرمایه گذاری خارجی و انتقال دانش مدیریتی ضروری است

رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در یک برنامه تلویزیونی از این گفت که ۸۵ درصد سهام یکی از مهم ترین تاکسی های برخط در ایران متعلق به شرکتی غیرایرانی است و این به طور بالقوه یک مخاطره اطلاعاتی به شمار می رود. پس از این، ژوبین علاقمند، مدیر عامل اسنپ در همان برنامه تلویزیونی درباره ترکیب سهامداران مهم ترین تاکسی یاب اینترنتی کشور گفت: «درباره سهامداران شرکت نکته ای که باید بگویم عمده سهام شرکت ما، متعلق به ام تی ان ایرانسل است و بالای ۶۰ درصد سهام مارو دارند. ام تی ان ایرانسل یکی از دو قطب مخابرات کشور است. سهامدار آلمانی ۳۰ درصد و درصد کمی هم فروشگاه های زنجیره ای هایپراستار سهم دارند». به گفته مدیرعامل شرکت اسنپ، دو عرب آلمانی شرکت اسنپ را در ایران تاسیس کردند و اکنون، سه نفر ایرانی و یک نفر خارجی در هیئت مدیره این شرکت حضور دارند.
علیرضا کلاهی صمدی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران درباره موضع گیری منفی بعضی نسبت به حضور سرمایه گذار خارجی گفت:«بعضی سرمایه گذاری های خارجی که در آن فرصت طلبی وجود دارد منفی است اما سرمایه گذاری خارجی که با ارزش افزوده و انتقال دانش فنی و مدیریتی همراه است را نمی توان منفی دانست. این در واقع نوع مثبت سرمایه گذاری است اما برخی دوستان با این دیدگاه به همه سرمایه گذاری ها نگاه می کنند که هر جا خارجی هست، یعنی مشکلاتی ایجاد می شود».
کلاهی گفت: «از طرفی می گوییم کشور به دانش مدیریتی و سرمایه نیاز دارد و از سوی دیگر  سرمایه گذار خارجی را می ترسانیم. این درحالی است که همه کشورها در جهان برای جذب سرمایه خارجی با یکدیگر رقابت می کنند اما موضع گیری های ما مانعی برای حرکت کشور در این رقابت است».
این عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران هم چنین درباره فعالیت های انحصار طلبانه شرکت های استارت آپی بزرگ در کشور گفت:«مسئله انحصار در کسب وکارهای اینترنتی یک مسئله ذاتی است. این شرکت ها بزرگ می شوند و بازار را قبضه می کنند اما نمی توانیم به این دلیل با آن ها برخورد کنیم. نمی توان در ایالات متحده آمریکا آمازون را تعطیل کرد چون انحصار ایجاد کرده است. کسب وکاری موفق است که قابلیت بزرگ شدن دارد و این کسب وکارها نوعی انحصار یا شبه انحصار را ایجاد می کنند».
کلاهی گفت:«شرکت جوین فنچر راکت و ایرانسل در بسیاری از موارد با سرآوا پارس و دیگر مجموعه های ایرانی رقابت کرده است اما ماهیت این کار همین است. در نهایت بین دیوار و شیپور هم یک برنده دارید. این رقابت و بزرگ شدن شرکت ها اجتناب ناپذیر است. ماهیت این کسب وکارها  همین است».
 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن