اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

سایه سنگین اقتصاد دستوری و بروکراسی

واردات واکسن توسط بخش خصوصی و موانع بروکراتیکی که انجام آن را به تاخیر انداخت، موضوع اصلی در سرمقاله تازه ترین شماره آینده نگر است.
 مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در سرمقاله شماره ۱۱۰ به حواشی پرداخته که واردات واکسن بخش خصوصی را متاثر کرده است. به نوشته رییس اتاق تهران «با تایید رییس جمهوری، پروفرمای ۶ میلیون دوز سفارش داده شده از شرکت های فروشنده اخذ و به وزارت بهداشت ارسال شد. ضرورت داشت برخلاف رویه بروکراتیک معمول، فرایند واردات با سرعت عمل انجام پذیرد که متاسفانه پیچدیگی های بروکراتیک موجب شد این فرصت از بین برود.  کشورهای فروشنده واکسن تاکید داشتند دولت ایران طی نامه ای باید خرید این واکسن ها را تایید کند. دوندگی های اتاق برای دریافت نامه از وزارت بهداشت بیش از یک ماه تمام  ادامه داشت. در این مدت تقریبا با اکثر مقامات موثر و عالی رتبه صحبت کردیم و همگی در دولت، و مجلس قول همکاری دادند اما اعتبار هر پروفرما حداکثر یک هفته بیشتر نبود. حاصل این عدم همکاری از بین رفتن فرصت خرید چند میلیون دوز واکسن در خردادماه بود».
در بخش توسعه این شماره از آینده نگر، حسین واله، استاد دانشگاه شهید بهشتی انتخابات ریاست جمهوری اخیر را تحلیل و ارزیابی کرده است. علیرضا رجایی، روزنامه نگار و تحلیل گر سیاسی هم در یادداشتی به تفاوت اصلاح طلبان دیروز و امروز پرداخته است. مقصود فراستخواه در گفت وگو با خبرنگار آینده نگر، آینده ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را تحلیل و از عدم تمایل جامعه به پرولتاریای سیاسی سخن گفته است. همچنین در این بخش می توانید گفت وگوی تحلیلی- اقتصادی کمال اطهاری از انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم را بخوانید. اطهاری در این گفت وگو  از خطر پوپولیسم می گوید که ناشی از تقلیل توسعه به توزیع است.
در بخش روایت، در آخرین شماره نشریه آینده نگر، بیت الله ستاریان، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، بازار مسکن را در سال جاری تحلیل کرده است. او در گفت وگو با خبرنگار آینده نگر از ضرورت تدوین برنامه ۱۰ ساله برای رهایی بازار مسکن از موقعیت های بغرنج می گوید.
در بخش راهبرد این شماره آینده نگر، اولویت های وزارت خانه های اقتصادی دولت سیزدهم بررسی شده است. در این بخش می توانید تحلیل ها و نظرات کارشناسان، فعالان اقتصادی و مسئولانی  مثل محسن جلالپور، غلامحسین حسنتاش، محمدرضا مودودی، فریال مستوفی، محمد امین خراسانی، عبدالوهاب  شهلی بر، ناصر ذاکری و انوش نوری اسفندیاری را درباره مهم ترین موضوعات اقتصادی کشور و اولویت های وزارت خانه بخوانید.
در بخش نگاه این شماره، ماجرای اعلام اسامی بدهکاران بانکی بررسی شده است. حسین میرمحمدصادقی و محمود علیزاده طباطبایی، حقوق دان و وکیل دادگستری، احمد آتش هوش رییس کمیسیون قضایی اتاق ایران و حسن فروزان فرد، رییس کمیسیون حمایت قضایی و مبارزه با فساد اتاق تهران به این پرسش پاسخ داده اند که چرا کسی زیر بار اعلام اسامی بدهکاران بانکی نمی رود.
در بخش جریده شماره ۱۱۰، آینده روزنامه های جناحی بررسی شده است. هم چنین می توانید در بخش های آینده پژوهی، اکونومیست و تجربه، تازه ترین مقالات نشریات خارجی درباره مسائل اقتصادی و کارآفرینی را بخوانید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن