اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

زمستان سخت حمل و نقل

بخش حمل و نقل که در دو سال گذشته با چالش هایی مثل بروز سوانح هوایی و دریایی و رشد قیمت سوخت  و اعتصاب بخش جاده ای رو به رو شده بود، در سال ۹۸ به عنوان یکی از زیر مجموعه های بخش حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات رشد منفی را ثبت کرده است هرچند رشد کلی این بخش در سال گذشته مثبت بوده است.

بخش حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات شامل فعالیت های حمل و نقل ریلی، جاده ای، لوله ای، آبی، هوایی، پشتیبانی و انبارداری و پست و مخابرات است. در سال ۹۸ این بخش رشد مثبت ۰.۹ درصدی را تجربه کرده است. در سال ۹۷ هم رشد این بخش ۲ درصد بوده است. در فصل های بهار، تابستان و پاییز سال گذشته، رشد این بخش به ترتیب مثبت ۲، ۰.۱ و ۳.۲ درصد بوده اما در فصل زمستان ۱.۷ درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل کاهش یافته است، به طوری که همه فعالیت ها به جز فعالیت پست و مخابرات دارای رشد منفی بوده است.

فعالیت حمل و نقل جاده ای و فعالیت پست و مخابرات با بیشترین سهم در ارزش افزوده این بخش، در فصل زمستان به ترتیب رشد ۵.۵- درصدی و ۹ درصدی را ثبت کرده است اما به دلیل سهم بالای حمل و نقل جاده ای و رشد منفی سایر زیر مجموعه، رشد کلی حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات در فصل آخر سال منفی گزارش شده است. در بخش حمل و نقل، رشد حمل و نقل ریلی در زمستان سال گذشته ۵.۹- درصد، رشد حمل و نقل لوله ای، ۲.۷- درصد، رشد حمل و نقل آبی ۲۹.۴- درصد و رشد حمل و نقل هوایی ۳۵.۶- درصد و ۲۵.۶- درصد بوده است. یکی از دلایل عمده کاهش ارزش افزوده بخش حمل و نقل در زمستان سال ۹۸، همه گیری بیماری کرونا اعلام شده است.

توسعه صنعت لجستیک در برنامه ششم توسعه هم دیده شده است با این حال فعالان این صنعت همواره از بی توجهی دولت گلایه کرده اند. به گفته فعالان صنعت حمل و نقل، دولت ها در این سال ها کمتر به نوسازی ناوگان در بخش جاده ای و ریلی پرداخته اند درحالیکه در جهان ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی اقتصاد از فعالیت صنعت لجستیک ایجاد می شود.

هم چنین بخش حمل و نقل جاده ای سهم ۷۰ درصدی در جابه جایی کالا در کشور را بر عهده دارد و عدم نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای از تهدیدهای رونق فعالیت کسب وکارها در کشور به شمار می رود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن