اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ریسک بالا معامله گران ارزهای دیجیتال را تهدید می کند

ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در سپتامبر سال جاری میلادی از مرز ۲ تریلیون دلار عبور کرده است. این نشان می دهد ارزش بازار نسبت به  آغاز سال ۲۰۲۰، ۱۰ برابر شده است.  صندوق بین المللی پول نگران بازار رمزارزهاست. به ویژه که این بازار نوپا با سرعت عجیبی درحال رشد است و نظارتی هم در کار نیست.
به گزارش سی ان بی سی، فقدان نظارت و عملکرد قوی  و ریسک بالا در موسسات معاملات ارزهای دیجیتال،  از نگرانی های عمده صندوق بین المللی پول درباره  رمزارزهاست. صندوق بین المللی پول می گوید ریسک بالا برای مشتریان از دیگر تهدیدها در بازار رمزارزهاست و هم چنین،  فقدان نظارت و شفافیت کافی هم مسئله ساز است.
 صندوق بین المللی پول می گوید علاوه بر این، دارایی های دیجیتال به نوعی شکاف داده در جهان دامن زده و می تواند  برای پولشویی و تامین مالی تروریسم فرصت سازی کند.
غیر از صندوق بین المللی پول، نهادها و سازمان های مالی دیگر هم می خواهند فضای سرمایه گذاری در بازار رمزارزها ایمن  شود. ارزهای دیجیتال یکی از بحث برانگیز ترین موضوعات مالی در جهان است که رویکردهای مختلفی درباره آن وجود دارد. بعضی ارزهای دیجیتال را آینده پول می دانند و بعضی دیگر، به دلیل ریسک بالا در این بازار نگاه مثبتی به آن ندارند.
بروز مشکلاتی مثل دخالت چهره ها و افراد مشهور  در حوزه ارزهای دیجیتال در شبکه های مجازی، استدلال مخالفان ارزهای دیجیتال را تقویت می کند. اف سی ای، رگولاتور مالی در انگلستان  درباره شبکه های اجتماعی و سرمایه گذاری در ارزهای مجازی به مردم هشدار داده است.  مدیر این سازمان اعلام کرده در شبکه های مجازی بعضی اینفلئونسرها مثل کارداشیان توکن هایی را تبلیغ می کنند که اصلا وجود ندارد.
اطلاعات سازمان نظارت مالی در انگلستان نشان می دهد ۲.۳ میلیون نفر از مردم این کشور ارز دیجیتال ذخیره کرده اند. در یک نظرسنجی ۱۲ درصد از دارندگان رمزارز در انگلستان اعلام کردند فکر می کنند اگر مشکلی پیش بیاید، رگولاتور مالی در انگلستان از آن ها حمایت می کند درحالیکه این سازمان اعلام کرده چنین حمایتی وجود ندارد.
این نظرسنجی که از یک هزار بزرگسال ۱۸ تا ۲۹ ساله در انگلستان انجام شده نشان می دهد در ماه جولای سال جاری ۲۷ درصد از پاسخ دهندگان از کارت های اعتباری برای خرید دوج کوین استفاده کرده اند، ۱۷ درصد از آن ها وام دانشجویی گرفتند و ۱۲ درصد از دیگر تسهیلات مالی برای خرید ارزهای دیجیتال استفاده کرده اند. در این شرایط اگر سرمایه گذاری این سرمایه گذاران در بازار ارزهای دیجیتال به نتیجه نرسد، آن ها توانایی بازپرداخت تسهیلات به بانک ها را ندارند و این چالشی جدی برای نظام بانکی کشورهاست.
صندوق بین المللی پول با توجه به این واقعیت ها از سازمان های نظارتی ملی در کشورها خواسته برای استانداردسازی داده ها و اجرای قوانین جهانی در این زمینه تلاش کنند. صندوق اعلام کرده زمان در این بین نقشی اساسی ایفا می کند و باید به طور گسترده و هماهنگ در سطح جهانی در این باره کار کرد تا علاوه بر تامین منافع، آسیب ها هم شناسایی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن