اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

رکود در بازار سکه و طلا

محمد کشتی آرای

وضعیت بازار طلا اکنون متاثر از حوادث آمریکاست. مجموعه رخدادهای در آمریکا باعث شده ارزش دلار در بازارهای جهانی کاهش پیدا کند و به دنبال آن قیمت طلا رشد کند. در وهله دوم، نوسانات در بازار طلا و سکه ناشی از  تغییر قیمت ارز در بازارهیا داخلی بوده است. این دوعامل باعث شد قیمت سکه و طلا در هفته های گذشته افزایش پیدا کند.
امروز، پس از دو روز تعطیلی در بازارهای جهان، قیمت جهانی طلا به میزان اندکی نوسان کاهشی یافته و نسبت به هفته گذشته پنج دلار افت قیمت را ثبت کرده است. این نوسان جزیی اما اثر کاهشی خود را بر بازار سکه و طلای ایران کمتر نشان داده چراکه نوسان ارز در هفته جاری  افزایشی بوده و همین باعث شده قیمت طلا و سکه به نسبت اول هفته در دوشنبه یعنی امروز افزایش پیدا کند.
اکنون بازار سکه در رکود است و داد وستدها در کمترین سطح قرار دارد. هیچ تقاضایی تازه ای به بازار وارد نشده است. در بازار مصنوعات طلا، تلاش مردم برای فروش مصنوعات طلا و جواهر هم چنان ادامه دارد. تنها کالایی که پس از پول در دسترس خانوار قرار دارد، طلا و جواهر خریداری شده از سوی آن هاست. این کالا با قدرت نقد شوندگی بالا و دسترسی آسان به سرمایه ای برای روز مبادای مردم تبدیل شده است و با توجه به همه گیری کرونا و گسترش بیکاری و کاهش درآمد خانوار، این سرمایه ها برای فروش به بازار آمده است. در بعد تقاضا در مصنوعات طلا، با توجه به تعطیلی تالارها و عدم برگزاری مراسم های ازدواج، کاهش تقاضا به طور طبیعی رخ داده است. بدون برگزاری مراسم در تالارهای پذیرایی، مراسم های ازدواج در سادگی برگزار می شود و همین بر تقاضای مصنوعات طلا، به ویژه طلای همراه با جواهر اثر گذاشته و آن را کاهش داده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن