اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

رنج استارت آپ های جوان از حضور غول ها

آرش هدایت پناه، مدیرعامل دکتر چکاپ

آنچه در دو سال اخیر در اکوسیستم استارت آپی با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، رقابت ناجوانمردانه‌ای است که به جریان افتاده است.
امروز با شرکت‌های وابسته به هلدینگ ها و بنیادهایی رقابت می‌کنیم که ازنظر توان مالی و بودجه‌های تخصیصی، شرایطی متفاوت از استارت آپ های جوان و متکی به روش‌های معمول جذب سرمایه دارند.
هلدینگ ها و بنیادها می‌توانند بدون هزینه برای بازاریابی خدمات خود را به میلیون‌ها نفر از شاغلان در شرکت‌های زیرمجموعه خود بفروشند. از این نظر، این شرکت‌ها در بازاریابی از استارت آپ هایی مثل ما جلوترند.
 ازنظر قانونی، دست استارت آپ هایی مثل ما بسته است اما شرکت‌های مرتبط با هلدینگ ها و بنیادها فراتر از قانون عمل می‌کنند.
فعالیت هرچه بیشتر این شرکت‌ها در اکوسیستم استارت آپی ایران به انحصاری‌تر شدن فضای کسب‌وکار منجر شده است.
ابر هلدینگ ها بزرگ‌اند، پول دارند و نگرانی درباره ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های قانونی ندارند. برای مثال فروش دارو توسط شرکت‌ها برخلاف نص صریح قانون است اما اسنپ دارو می‌فروشد و کسی هم کاری به این شرکت ندارد. اگر یک استارت آپ، بدون وابستگی به هلدینگ ها و بنیادها فروش دارو را به گزینه‌های خدماتش اضافه کند، به‌طور حتم با این شرکت برخورد می‌شود. چنین برخوردهای دوگانه‌ای نافی رقابت به‌عنوان یک اصل مهم از تجارت و کسب‌وکار است.
هیچ‌کس در اکوسیستم استارت آپی مخالف فعالیت خالقان ثروت و ارزش‌آفرینی به‌ویژه در مقیاس‌های بزرگ نیست، اما حضور شرکت‌های وابسته به هلدینگ ها و بنیادها با توجه به امتیازهایی که در حوزه سرمایه، بازاریابی و قانون دارند، مانع بزرگی برای رقابت است. فراموش نکنیم که اصل رقابت به‌اندازه‌ای اهمیت دارد که اتحادیه اروپا، شرکتی مثل گوگل را به دلیل نقض قوانین مربوط به رقابت جریمه می‌کند. اما در کشور ما عمق بخشیدن به انحصار، دشواری کار استارت آپ های جوان را چند برابر کرده است. رقابت می رود تا به افسانه ای در اکوسیستم استارت آپی ایران تبدیل شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن