اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

رمزارز می تواند جایگزین سوئیفت شود

نفیو، مسئول گروه طراحی تحریم ها علیه ایران در زمان اوباما، در کنار هنر تحریم می گوید تحریم نه تنها بک ابزار راهبردی در دستگاه سیاستگذاری آمریکا بلکه یک هنر تصمیم گیری و به کارگیری خلاقانه ابزارهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است.
ایالات متحده آمریکا سال هاست ایران را در فهرست تحریم قرار داده است. تحریم هایی که در دوره ریاست جمهوری ترامپ به سخت ترین شکل ممکن اعمال شد. یکی از مهم ترین بخش های تحریم شده، ارتباطات بین بانکی  بود. با تحریم روابط بانکی، دسترسی ایران به سامانه سوئیفت هم متوقف شد.
 سوئیفت  انجمن ارتباط مالی و بین بانکی بین المللی است که در بلژیک اداره می شود. این مرکز به طور تعاونی فعالیت می کند و تسهیلات و خدمات ویژه ای را از طریق مراکز در دنیا ارائه می کند. این سیستم چند کاربرد دارد. بانک های عضو در آن دارای سهامند و در سود موسسه سهیم می شوند. پیغام های سوئیفت می تواند جزییات قراردادهای بین دو کاربر را تایید کند و یا ارزهای خارجی را بهم تبدیل کند.
کنار گذاشته شدن بانک ها از سیستم سوئیفت هزینه های بانک را بالا می برد و مانعی در انجام معاملات خارجی بانک هاست. در سال های آغاز تحریم های دولت اوباما علیه ایران، قطع دسترسی بانک های ایران به سوئیفت نسبت به سایر تحریم هایی که سابقا علیه ایران اعمال می شد، اثر بیشتری داشت. به همین دلیل در طول مذاکرات ایران، مذاکره کنندگان به رفع تحریم سوئیفت تاکید می  کردند.
پژوهشگران ایرانی در یک بررسی، راه های جایگزین سوئیفت را در شرایط ادامه قطع دسترسی ایران به این شبکه بررسی کردند. سیستم مالی روسیه spfc، سیستم مالی چین، cpis، اینستکس سیستم مالی اروپا، سپام، پیمان پولی دوجانبه و رمزارزها، سوآپ ارزی، صرافی ها، مبادله تهاتری، حواله و سوئیفت مشروط، ۸ راهکار جایگزین سوئیفت است. یافته ها نشان می دهد  پیمان های پولی دوجانبه، سوآپ ارزی، پیوستن به سیستم مالی چین و روسیه و رمزارزها جایگزین های بهتری برای سوئیفت است و باید برای تسهیل تبادلات مالی ایران در اولویت قرار بگیرد.
برای مطالعه بیشتر مقاله «رتبه بندی راهکارهای جایگزین سوئیفت در محیط تحریم(مطالعه موردی: جمهوری اسلامی ایران» را بخوانید. این مقاله در نشریه راهبرد اقتصادی در تابستان سال جاری منتشر شده است.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن