اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

رصد فرصت ها در دل بحران کرونا

بحران کرونا به ابهام آینده افزوده است. وضعیت بسیاری از عوامل موثر بر روند کسب وکارها در همه کشورهای جهان نامعلوم است. زنجیره های تامین، نیروی کار، حمل ونقل، قراردادها و شکل همکاری ها با بروز بحران کرونا در اقتصادها تغییر کرده است. آیا کرونا برای کارآفرینی که دست و پنجه نرم کردن با بحران های غیرقابل پیش بینی، در ذات آن است هم، دردسرساز بوده است؟
به طور حتم، پاسخ این پرسش مثبت است اما نمی توان از پیچیدگی های بیشتر چالش کرونا برای کارآفرینان نسبت به دیگر چالش ها صرفه نظر کرد. نکته قابل توجه و متفاوت در مورد کرونا این است که مدت زمان اثرگذاری و بحران زایی آن بر هیچ کس معلوم نیست.با این حال، در دل همین شرایط مبهم و مه آلود، فرصت هایی برای کارآفرینان وجود دارد. اما چطور کارآفرینان می توانند این فرصت ها را کشف و از آن به نفع توسعه کسب وکار استفاده کنند؟
چند تغییر فعالیت یا اضافه کردن انتخاب برای مشتریان در دوره بحران کرونا نشان می دهد، کسب وکارها می توانند با وجود همه جنبه های منفی این بحران، به حیات خود ادامه داده و دردهای جامعه را التیام بخشند.  در این دوره بعضی از کارخانه های تولید عطر در جهان، مواد ضد عفونی کننده تولید کردند. ایر بی اند بی، در سطح جهانی به جابه جایی  و اقامت کارمندان و پرستاران بهداشت کمک کرد. دایسون یک تهویه قابل حمل ایجاد کرد. اسپیفای،  درخواست تمیز کردن اتومبیل با مواد ضدعفونی کننده را به خدمات خود اضافه کرد و اینک اسمیت، بر طرح و نقشه بندی ماسک های بهداشتی کودکان متمرکز شده است. این موارد نشان می دهد شناسایی فرصت های کارآفرینانه به طور موثری در پیشبرد کسب وکارها با وجود بحران کرونا نقش دارد.
کشف فرصت های کارآفرینی از مسیر تشخیص نیازها و حساسیت به علائم موجود در جامعه ممکن است. کارآفرین در شرایطی مبهم و نامشخص تصمیم می گیرد. تعامل کارآفرین، اعتماد به نفس او در تصمیم گیری ها، تلاش و پشتکار او، نتیجه گرایی و نگاه رو به جلوی کارآفرین و اطمینان به باور به کسب موفقیت، از عوامل فردی است که بر تصمیم گیری کارآفرینان موثر است. بهره گیری از تجربه و دستاوردها، ارتباط با کارآفرینان و خبرگان و ارتباطات اجتماعی می تواند زمینه حصول موفقیت را فراهم کند. هم چنین رصد نمایشگاه ها و تقویت دانش در مسیر کارآفرینی به کشف فرصت ها و استفاده هرچه بهتر از آن ها کمک می کند.  باتوجه به این موارد به عنوان یک کارآفرین اگر می خواهید از فرصت های نهفته در دل این بحران استفاده کنید، پیگیری روزانه اخبار و مطالعه روزنامه ها را جدی بگیرید. هم چنین مطالعه زندگی نامه کارآفرینان برتر داخلی و خارجی، صحبت با پیشکسوتان صنعت و کارشناسان در بخش های تحقیق و توسعه ضروری است.
برای مطالعه بیشتر مقاله «بررسی عوامل موثر بر شناسایی فرصت های کارآفرینانه در دوره کووید ۱۹» را بخوانید. این مقاهل در نشریه پژوهش های نوین در مدیریت کارآفرینی و توسعه کسب وکار در بهار ۱۴۰۰ منتشر شده است.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن