اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

رشد ۵۰ درصدی سهم اقتصاد دانش بنیان از تولید ناخالص ملی

تعداد شرکت های دانش بنیان رو به افزایش است و به گفته رییس بنیاد ملی نخبگان، میزان فروش این شرکت ها در سطح کشور به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و از این میزان، یک میلیارد تومان، سهم درآمدهای صادراتی است. سورنا ستاری، معاونت علم وفناوری ریاست جمهوری در هفته جاری این خبر را اعام کرد و گفت: «سهم اقتصاد دانش بنیان در تولید ناخالص ملی در حال افزایش است و هر سال رشد بیش از ۵۰ درصدی را شاهد هستیم».
رشد شرکت های دانش بنیان در کشور و افزایش سهم این شرکت ها از تولید ناخالص ملی در حالی است که فعالان این بخش بارها درباره رشد گلخانه ای و عدم وجود فرصت های صادرات برای شرکت های دانش بنیان هشدار داده اند. 
پیش از این ادموند میرزاخانیان رئیس کمیته دانش بنیان انجمن نفت، گاز و پتروشیمی در این باره گفت: «شرکت ها بعد از شکل گیری و دریافت حمایت های مالی باید وارد بازار بشوند،  مرحله ای که دیگر فضای گلخانه ای و فانتزی وجود ندارد. هرچند معتقدم قرار نیست همه متخصص بازار باشند، حتی در نگاه واقع گرایانه همه نباید برای ورود به بازار موفق شوند. بازار فضایی برای رقابت و پیکار است حتی یک ریال هم سرنوشت ساز است. تا قبل از ورود به بازار واقعی شرکت های دانش بنیان در زیست بوم شیک و شسته و رفته شکل میگیرند و رشد میکنند و سپس با شوک و ناملایمات دنیای واقعی روبرو می شوند».
هم چنین افشین کلاهی، رییس مجمع تشکل های دانش بنیان با اشاره به محدودیت و انحصار در بازار داخل بر توسعه فرصت های صادراتی تاکید کرد.
باتوجه به هشدار همیشگی فعالان بخش خصوصی درباره شرایط بازار داخل، باید دید دولت در آینده ای که گویا بدون تحریم های حداکثری به جریان می افتد، برای توسعه فرصت های صادرات شرکت های دانش بنیان  راه حلی دارد. شرکت هایی که به دلیل تشدید تحریم ها از فناوری های روز بی بهره مانده و باید، پس از باز شدن در با رقبای سرسختی در بازارهای خارجی رقابت کنند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن