اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

رشد تقاضا قیمت سکه را بالا برد

از روز شنبه، نخستین روز هفته جاری قیمت انس جهانی تغییری نکرده است چراکه در روزهای شنبه و یکشنبه به طور معمول بازارهای جهانی تعطیل است. با این حال در همین روز  در بازار داخل ایران شاهد افزایش قابل توجه تقاضای سکه و افزایش قیمت ارز بودیم. رشد قیمت ارز و تقاضای سکه زمینه افزایش قیمت را فراهم کرد. در روز شنبه قیمت سکه در آغاز معاملات کمتر از ۱۰ میلیون تومان بود اما پس از ساعتی به بالاترین سطح در تاریخ قیمت سکه رسید و تا ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزاش یافت درحالیکه قیمت ارز هم به بیش از ۲۲ هزار تومان برای هر دلار آمریکا رسید.

به دلیل نوسان شدید قیمت و التهاب در بازار سکه، معاملات برای دو ساعت در روز یکشنبه متوقف شد. به دلیل تغییرات قابل توجه و ناگهانی قیمت خریداران میل به خرید نداشتند و فروشندگان هم تمایلی به فروش نشان نمی دانند تا اینکه بعد از چند ساعت قیمت ها دوباره تعدیل شده و معاملات به جریان افتاد.

در یکشنبه شب، دکتر همتی، رییس کل بانک مرکزی درباره ارز صحبت کرد که زمینه کاهش قیمت در بازار را فراهم کرد. دو مسئله در صحبت های رییس کل بانک مرکزی وجود داشت که از التهاب بازار کاست. نکته اول دخالت قوه قضاییه در بازار و برخورد با اخلال گران بود و نکته دوم دسترسی به درآمدهای ارزی، تقویت پشتوانه ارزی و ورود منابع تازه به بازار بود. پس از این در روز دوشنبه، قیمت ارز و سکه و طلا در معاملات روند کاهشی یافت و کاهش قیمت تا جایی ادامه یافت که قیمت ها به سطح آخرین روز کاری هفته گذشته بازگشت.

اکنون به دلیل عدم عرضه و رشد تقاضا، قیمت سکه دچار حباب است. حباب سکه در هفته جاری برای اولین بار در تاریخ معاملات آن به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسید اما در روز گذشته ۷۵۰ هزار تومان از حباب سکه تخلیه شد که همین به عادی سازی معاملات و تعدیل بازار کمک کرد.

مدت هاست که نمی توان بازار را به طور کامل تحلیل و پیش بینی کرد. متغیرهای بسیاری بر قیمت ها اثر گذاشته و تنوع این متغیرها به اندازه ای است که ارزیابی ها را دچار چالش  کرده است. بنابراین در شرایط کنونی پیش بینی بازار  و تحلیل آن دشوارتر از همیشه است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن