اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

راه رسیدن به موفقیت، بیشتر از یکی است

رشد و توسعه استارتاپ با آزمون و خطای بسیار همراه است. همانطور که یک استارتاپ بزرگ می شود، موسس آن هم رشد می کند. این همان چالشی است که در پایان آن کارآفرین، صاحب یک شرکت شده است.  برای طی کردن مسیر موفقیت در راه اندازی استارتاپ چه باید کرد؟ مت بایلی، موسس و مدیر گیم آن، در فوربز چند توصیه برای موسسان استارتاپ ها دارد.
راه خودت را برای رسیدن به موفقیت پیدا کن
تنها یک راه برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد. هر کس راه خودش را دارد. به همین دلیل نباید به یک مسیر چسبید. راه های برنده شدن زیاد است. فقط باید بفهمید کدام راه درست است و در تغییر مسیر منعطف عمل کنید. از فرازونشیب ها، چالش ها، دستاوردها و مسیری که طی می کنید استقبال کنید.
 از فرصت های آموزشی استفاده کن
از دوره های آموزشی و کارگاه هایی که به طور اختصاصی برای کارآفرینان در پارک های علم و فناوری برگزارش می شود، استقبال کنید. دوره های آنلاین را فراموش نکنید. این فرصتی عالی برای یادگرفتن و دسترسی به منابعی است که به ساخت و راه اندازی یک کسب وکار کمک می کند. اگر به برنامه های بزرگ در انکوباتورها دسترسی ندارید، از برنامه های کوچک و محلی، گروه های حرفه ای در شهر یا زمینه کاری تان غافل نشوید. این منابع، به اندازه رویدادهای بزرگ برای کارآفرینان موثر عمل می کند. اینجا همان نقطه شروع شبکه سازی و یافتن ارتباطات موثر در صنعتی است که در آن فعالیت می کنید. رویدادها، چه مجازی و چه واقعی، هر دو ارزشمند است چراکه هم فرصت شبکه سازی و هم آموزش را فراهم می کند. هرچه بیشتر یاد بگیرید، بهتر می سازید. دانستن اینکه چیزی نمی دانید یک توصیه جدی است. زمانی حرکت در مسیر از بین بردن نقاط کور و ضعف آغاز می کنید که آن  را شناسایی کنید.
راه های تامین بودجه، بیشتر از یکی است
جذب سرمایه از صندوق های سرمایه گذاری جسورانه، محبوب ترین نوع جذب سرمایه در اکوسیستم های استارتاپی است، اما تنها راه نیست. گزینه های دیگری هم روی میز است، از جمله، تبدیل شدن به یک شرکت سهامی عام. بایلی، موسس گیم آن می گوید برای جذب سرمایه از صندوق ها ۲ سال دوندگی کرده است اما در نهایت به او پیشنهاد شده سهام خود را در کانادا عرضه کند. او می گوید این عرضه سهام به آن ها در جذب سرمایه کمک کرده است.
برای استارتاپ های تازه کار، فرصت های دیگری مثل جذب سرمایه جمعی یا دریافت وام های شخصی هم وجود دارد. پیش از تلاش برای جذب سرمایه، همه چیز را بررسی کنید و بعد روش درست را انتخاب کنید و تصمیم بگیرید.
وقتی بزرگ شدی، نیروی کار استخدام کن
وقتی کار را شروع می کنید، به جای چند نفر باید کار کنید. شاید کار بیش از ده نفر را انجام دهید  تا زمانی که بتوانید از دیگران کمک بگیرید. هرچه زودتر، استخدام را شروع کنید، بهتر است، حتی اگر یک یا دونفر را بیشتر به گروه اضافه نکنید.
حتی در زمان تنگنای مالی، اضافه شدن یک فرد موثر به گروه، یک سرمایه گذاری خردمندانه است. بایلی می گوید: «یک سال پیش در گیم آن، فقط یک تیم سه نفره کار می کردند. من به عنوان موسس، کارهایی که نباید را انجام می دادم. من خیلی کار می کردم اما این هوشمندانه نبود. مثل این بود که آب در هاون بکوبم. هیچ کمکی به پیشرفت کار نمی کردم. حالا در گروه، هوشمدانه تر کار می کنیم و پیشرفت کرده ایم».
در بازار کار رقابتی امروز، یکی از آسان ترین راه ها برای یافتن بهترین استعدادها این است که خود را به موقعیت جغرافیایی محدود نکنید و از نیروهای دورکار استفاده کنید. بایلی می گوید «ما برای انجام کار استخدام می کنیم نه برای موقعیت مکانی. این درها را به روی شما برای استفاده از استعدادها باز می کند. هم چنین به یاد داشته باشید که نباید خودتان همه کارها را انجام دهید. برای سرعت بخشیدن به روند رشد گروه، بد نیست یک نفر را برای استخدام نیروهای دیگر، به جمع اضافه کنید».
مهم است که در مرحله نخست، برای نقش های کلیدی از دیگران استفاده کنید و پس از آن گروه را تکمیل کنید. به این فکر کنید که کدام یک از بخش های کسب وکار به توجه بیشتری نیاز دارد و نخست موقعیت های شغلی در آن بخش ها را تعریف  و برای آن بخش ها نیرو جذب کنید. هرچند برای هر کسب وکاری متفاوت است اما بد نیست بدانید که به طور معمول،  بخش های منابع انسانی، توسعه محصول،  فناوری، بازاریابی و تولید محتوا به توجه بیشتری نیاز دارند.
از چالش ها استقبال کن
در جریان ساخت یک کسب وکار، روزهایی پیش می آید که فکر می کنید می خواهید  همه چیز را رها کنید. اما اگر از این روزها عبور کنید و ادامه دهید، از قبل قوی تر می شوید. این همه دلیل رشد یک نفر به عنوان کارآفرین است. بدون چالش هایی که در مسیر کار شما نهفته است، موفق نمی شوید. بایلی، موسس گیم آن می گوید: «بدانید که این مسیر سخت است اما شما باید راه نجات را پیدا کنید. به یاد داشته باشید، بیش از یک راه برای برنده شدن وجود دارد».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن