اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

راهنما می تواند مسیر موفقیت را آسان کند

 کارآفرینی مثل راه رفتن روی آب است. در محیط کسب وکار، همیشه احتمال به خطر افتادن همه چیز وجود دارد و کارافرین کسی است که این خطرات را به جان می خرد، راه حل های مقابله با آن را پیدا می کند و در نهایت محصول یا خدماتی که برای حل مسئله مورد نیاز است را، ارائه می دهد. شرکت های بزرگی مثل فیس بوک، لینکدین، یوتیوب، گوگل، اپل، سامسونگ، تسلا و مایکروسافت در جریان توسعه تدریجی خود، مسائل را حل کردند. آنچه این شرکت ها انجام دادند، در نهایت به یک انقلاب فناورانه و اجتماعی منجر شد.
چرا آن ها در جریان به تعادل رساندن خود در مسیر کسب وکار، به چنین موفقیتی رسیدند؟ پاسخ  این پرسش بسیار ساده است. با به جان خریدن خطرات بزرگ. چطور؟ با برجسته کردن تصمیم ها و اهدافشان. چه چیز به یک کارآفرین برای یافتن چشم انداز درست و چسبیدن به ارزش های اصلی شرکت و اهدافش کمک می کند؟ تربیت کارآفرینی.
جان میشل، کارآفرین و مشاور کسب وکارها  در سایت کارآفرین می نویسد داشتن یک مربی، ظرفیت های پنهان و کشف نشده شما را شکوفا می کند و به شما کمک می کند در محیط متغیر و در عین حال پویای کسب وکارها، رشد کنید و کسب وکار خودتان را بسازید.
شکنندگی زمان و آشفتگی اقتصاد به ویژه در دوره همه گیری کرونا باعث شد  تربیت کارآفرینی و مربیگری در این حوزه  برای یافتن راه حل مشکلات اهمیت بیشتری پیدا کند. تجربه زوم به خوبی گویای این نکته است.
در آغاز همه گیری کرونا، زوم به عنوان یک پتلفرم برگزاری ویدئو کنفرانس فعال بود که ناگهان به محبوبیتی بیش از اسکایپ رسید.  چرا؟ استفاده از زوم برای همه کاربران در سراسر جهان آسان بود. زوم به یکی از محبوب ترین پلتفرم ها تبدیل شد، چراکه به آسانی برگزاری ویدئو کنفرانس را برای کاربران ممکن می کرد. جمله «بزن بریم زوم» در این دوره به اندازه «گوگلش کن!» رایج شد.
مشکل جایی حل شد که موسس زوم، اریک یوآن، تصمیم گرفت یک نرم افزار ساده برای برگزاری ویدئو کنفرانس عرضه کند. تلاش یوآن و گروهش ایجاد نرم  افزاری بود که به دانش آموزان برای حضور مجازی در کلاس ها کمک کند، ارتباط کارآفرینان با جلسه های کاری را برقرار کند و کمک کند خانواده ها با حفظ پروتکل هایی مثل فاصله اجتماعی با خویشاوندان صحبت کنند. زوم موفقیت خود را مدیون فهم  یوآن از محیط کسب وکار و باور او به توانایی حل مشکلات با توجه به هدف شرکت است. در مورد کارآفرینانی مثل ایلان ماسک و استیو جابز هم می توان چنین تجربه هایی را دید. اما این استعدادی نیست که تنها در معدود افراد در جهان وجود داشته باشد. حتی شما می توانید از  توانایی ها و ویژگی های خود در این زمینه آگاه شود و مربی ها  می توانند به شما در این زمینه کمک کنند. اما چطور؟
۱.تشخیص و تمرکز بر چیزهایی که مهم ترین است
مربی به شما کمک می کند تا بر جنبه های حیاتی از زندگی شخصی و حرفه ای خود تمرکز کنید و ارزش ها و اهداف را بشناسید و روی آن زمان بگذارید. وقتی به طور تصادفی از سهامداران یا همکلاسی های دانشگاه توصیه هایی را بشنوید، بیشتر گیج می شوید تا موفق شوید. اما یک مربی به شما کمک می کند  با پرسیدن درباره موضوعات عمیق و با معنای زندگی، روابط و دوستی، به تعادل برسید.  آن ها می خواهند با با  هدایت مجموعه ای از  ارزش های اصلی و ویژگی های شخصیتی، ضمیری که راهش را گم کرده، به بازی برگردانند.
۲.دست گذاشتن روی نقطه ضعف ها و نیمه های پنهان
یک مربی می تواند به شما کمک کند نقاط ضعفی که باعث از دست دادن ها در فرایند کسب وکارتان می شود،  پیدا کرده و آن ها را تقویت کنید. شناسایی نقاط ضعف و بخش هایی از رفتار و وجودتان که آن را نمی دیدید، مانع شکل گیری تهدیدهای آینه علیه شماست. در واقع مربیان کارآفرینی به شما کمک می کنند در گام نخست خودتان را به خوبی بشناسید تا در کسب وکارتان هم بهتر عمل کنید.
۳.رسیدن به یک مزیت رقابتی مهم  
آگاهی درباره خود یکی از مهم ترین گام ها برای ایستادن در خط مقدم این نبرد است. وقتی به خودآگاهی برسید، پاسخ بسیاری از پرسش هایی که پیشتر درباره آن فکر نمی کردید هم پیدا خواهید کرد. مربی ها به شما کمک می کنند تا با خودآگاهی اعتماد به نفس بیشتری برای پذیرش خطرهای احتمالی در فضای کسب وکار، تعیین اهداف مهم تر برای خود و کسب وکارتان پیدا کنید. مربی خوب به شما کمک می کند روی زمان و انرژی که برای ساخت خودتان صرف می کنید، سرمایه گذاری کنید و به نتیجه بهتر برسید.
۴.کسب وکاری پربارتر
زمانی که یک مربی به شما برای کار کردن روی جنبه های شخصیتی، ارزش های اصلی و تمایلات و اشتیاق ها کمک می کند، در واقع شما درحال اندوختن چیزهایی هستید که به نفع شما عمل می کند. شما روی زمان، انرژی و تلاش خود برای ساخت میراثتان تلاش می کنید. اشتیاق، خودآگاهی و تخصص در کسب وکار، حامیان شما برای داشتن یک زندگی شخصی و حرفه ای پربارتر است.
۵.تبدیل شدن به شخصیتی موثر در جامعه کاری
انسان به زندگی در بین  مردم و قدرت اثرگذاری بر آن ها تمایل دارد. فردی که قابلیت های رهبری را در اجتماعی کوچک یا بزرگ دارد، به منبعی برای الهام بخشیدن در زمینه های مختلف تبدیل می شود. آیا خود را به عنوان یک رهبر تصور کرده اید؟ می خواهید به منبع الهام تعدادی از مردم تبدیل شوید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، یک مربی به شما کمک می کند چطور، چه زمانی و کجا از ظرفیت های خود برای رسیدن به بهترین نتیجه در این زمینه استفاده کنید. ۷.۹ میلیارد نفر روی کره خاکی زندگی می کنند که می توانند از مسیر کارآفرینی رهبران شجاع به منافعی برسند و برای انجام کارهای جدید جرات و جسارت به خرج دهند.
چطور یک مربی خوب پیدا کنیم؟
بعد از همه نکاتی که درباره خوبی های یادگرفتن و مربیگری کارآفرینی خوانید، این پرسش به میان می آید که چطور باید یک مربی خوب پیدا کرد؟
۱.تجربه های همکاری و کارآفرینی
آیا همه رهبران خودساخته اند و آیا خودشان به تنهایی به جایگاه کارآفرینی و مدیریت  رسیده اند؟
رسیدن به موفقیت زمانی آسان تر می شود که شما دیدگاه های خود را با کسی که به موفقیت شما علاقه دارد، به اشتراک بگذارید. داشتن  ذهن باز برای پذیرش دیدگاه ها به عنوان رهبر یک کسب وکار، به شما کمک می کند به پاسخ بسیاری از پرسش هایی که در ذهن دارید، برسید. برای تشخیص اینکه از چه کسی می توانید بیشتر یاد بگیرید، به تجربه های کارآفرینی و همکاری توجه کنید. این راه تشخیص یک مربی خوب از یک مربی عالی است.  کیفیت توصیه ها و خردی که از مربی خود دریافت می کنید، نقش تعیین کننده ای در رشد هدفمند شما در آینده دارد.  کسی را  پیدا کنید که بیش از ۱۰ سال در جهان کارآفرینی تجربه دارد. موفقیت هایش در زمینه کارآفرینی را بررسی کنید. آیا فقط حرف از کارآفرینی می زند یا تجربه ای هم در این زمینه دارد؟
۲.نتیجه محوری مهم است  
آیا مربیان تنها بر نتیجه تمرکز می کنند؟
کارآفرینان باید هم پرسش ها را بدانند و هم پاسخ ها را. آن ها باید با چنین اندوخته ای گروه را مدیریت کنند و از بحران ها عبور دهند. یکی از دلایل شکست کارآفرینان این است که آن ها توانایی ادراک بازار و مخاطب هدف را ندارند. بازار به دلیل همه گیری کرونا به شدت دچار نوسان است. مربی ای را پیدا کنید که فقط دنبال بیانیه دادن نباشد و روی نتایج و دستاوردهای شما تمرکز کنید. از دیگر مشتریان مربی درباره این نکته بپرسید. مربی باید ارزش وقت و هزینه ای که برایش صرف می کنید را داشته باشد.
۳.اراده سرمایه گذاری بر خود
طرز فکر مربی چگونه است؟ سرمایه گذاری بر خود و توسعه فردی مهم ترین اولویت مربی است؟ توسعه فردی را باید به عنوان یک اولویت در مربی بررسی کنید. این مسئله به اندازه سرمایه گذاری در کسب وکار برای بازاریابی و فروش محصول و مدیریت مالی مهم است. از مربی درباره  عادت هایی که به توسعه فردی کمک می کند، بپرسید.
تربیت و آموزش شما به معنای یافتن نقاط ضعف درونی و بیرونی، پذیرش آن‌ها و اشتیاق به حل‌وفصل آن‌هاست. اگر اراده‌ای برای بهتر شدن ندارید، به خودآگاهی نمی‌رسید و بیشتر بر جنبه‌های منفی زندگی تمرکز می‌کنید. در این شرایط چطور کارکنان، همکاران و سهامداران شرکت شما را درک کنند؟ یک مربی باتجربه در زندگی به شما کمک می‌کند خودتان را از جنبه‌های مختلف نظاره کنید و از حال و هوایی که با دیگران به اشتراک می‌گذارید، آگاه شوید. این به شما کمک می‌کند برای ایجاد امکانات تازه به‌روز شوید.
چرا کارآفرینان باید مربی داشته باشند؟
براساس گزارش فدراسیون مربیگری در سال ۲۰۲۰، این صنعت، دومین صنعت با رشد سریع سالانه در جهان است و نرخ رشد آن را ۶.۷ درصد در سال تخمین زده اند. بسیاری از سلبریتی ها، سیاستمداران و کارآفرینان مثل باراک اوباما، اوپرا وینفری، هیو جکمن، سرنا ویلایمز و لئوناردو دیکاپریو مربی های شخصی دارند.
حالا فکر نمی کنید باید برای موفق شدن داشتن یک مربی را  جدی بگیرید؟ داشتن یک مربی خوب، برای خودآگاهی و راهنمایی شما کمک کننده است. بررسی کنید تا به مربی درست برسید و با آن ها مصاحبه کنید تا بهترین گزینه را برای خودتان پیدا کنید. به یاد داشته باشید، دنیای کسب وکار بی رحم است و شما باید در این محیط پویا عمل کنید. باید از  دارایی ها و میراث خود در همه جنبه ها مراقبت کنید. منطقی بودن، داشتن استراتژی و قدرت اجرا برای دوام آوردن در این فضا به اندازه همدل بودن اهمیت دارد.  

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن