اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران عنوان کرد : در مسیر توسعه بازارهای صادراتی هستیم

محمد لاهوتی، رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران، معتقد است با وجود فشارها و سختی‌های تجارت خارجی به ویژه صادرات غیرنفتی، آمار افزایش وزنی صادرات در شش ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نشان از تلاش صادرکنندگان برای توسعه سهم در بازارهای صادراتی دارد.

صادرات ۹۸ ایران با آنکه در پیچ تند تحریم‌ها و محدودیت‌های عجیب و بدیع ایالات متحده آمریکا درچار مشکل شده است، اما همچنان به راه خود ادامه می‌دهد. هرچند روند صادرات طی نیمه نخست امسال شتاب سال گذشته را ندارد و آمارها از کاهش ارزش دلاری صادرات شش ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته حکایت دارد اما بازارهای صادراتی به‌رغم کوچک شدن آن‌، از سوی صادرکنندگان ایرانی خالی نشده است.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، نگاهی به آمار صادرات غیرنفتی ایران طی مدت نیمه نخست امسال حاکی از کاهش حدود ۱۰ درصدی از حیث ارزشی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است اما حجم صادرات طی این مدت از نظر وزنی نسبت به شش ماهه سال گذشته، رشد ۲۲ درصدی داشته‌است.

رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران در تحلیل این آمار، معتقد است که نرخ پایه‌های صادراتی نسبت به آنچه که در سال‌های گذشته برقرار بوده، واقعی شده است و این اتفاق منجر به آن شده که به رغم افزایش وزنی صادرات در شش ماهه امسال، از نظر ارزشی برای صادرات، کاهش به ثبت برسد.

محمد لاهوتی افزود: نرخ‌های پایه‌ صادراتی کالاها در گذشته چندان با واقعیت سازگار نبود اما از سال گذشته و به دنبال دستورالعمل‌های مربوط به تعهد ارزی، این نرخ‌ها تا حدود زیادی واقعی شده و این در حالی است که بر اساس ابلاغیه دولت، نرخ‌های پایه صادراتی طی هر دو ماه باید مورد بازنگری قرار گیرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران همچنین معتقد است که رشد وزنی صادرات شش ماهه امسال در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته، گویای این واقعیت است که حضور صادرکنندگان در بازارهای صادراتی پررنگ‌تر شده است و فعالان اقتصادی تلاش می‌کنند تا علاوه بر ماندگاری در بازارهای صادراتی، در مسیر توسعه این بازارها نیز گام بردارند.

او در همین رابطه به گزارش روز گذشته رییس‌کل بانک مرکزی در اتاق ایران مبنی بر بازگشت ۷۱ درصدی ارز صادراتی به چرخه اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: این آمار نشان می‌دهد که هجمه‌ها علیه صادرکنندگان، غیرواقعی است و صادرکنندگان به تعهدات خود پایبند بوده‌اند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران در ادامه، یکی از موانع جدی پیش‌روی صادرات غیرنفتی کشور را سختی نقل‌و‌انتقال پول و افزایش هزینه‌های آن به ویژه در ارتباط با بازار عراق و افغانستان عنوان کرد و گفت: در سال‌‌های گذشته به دلیل نبود مسئله رفع تعهد ارزی، مبادلات پولی میان صادرکنندگان ایرانی با بازار عراق و افغانستان از طریق صرافی‌ها امکان‌پذیر بود اما پس از دستورالعمل بانک مرکزی در خصوص رفع تعهد ارزی از سوی صادرکنندگان، فرآیند جابه‌جایی پول سخت‌تر شده‌است.

محمد لاهوتی در عین حال، از احتمال توافقاتی میان ایران و دو کشور عراق و افغانستان برای ایجاد کانال‌های مالی خبر داد که در صورت اجرایی شدن آن، می‌تواند گره نقل‌و‌انتقالات پولی میان دو طرف را تا حدود زیادی باز کند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن