اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

رئیس اتاق تهران مطرح کرد: تصویب عجولانه لایحه تجارت به صلاح کشور نیست

نقدینگی کشور در 12 ماهه منتهی به خرداد امسال (98) 25 درصد افزایش پیدا کرده و به 1980 هزار میلیارد تومان رسیده است و سهم پول در کل نقدنگی از 12 درصد به 15 درصد افزایش یافته

ششمین جسله هیات نمایندگان اتاق تهران صبح امروز با حضور اعضا در ساختمان اتاق تهران برگزار شد. مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران با تسلیت عاشورا و تاسوعای حسینی به سالگرد شروع جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت:« در آستانه ۳۱ شهریورماه سالگرد شروع جنگ تحمیلی هستیم و یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی و ایثارگری رزمندگان را در ۸ سال دفاع مقدس گرامی می داریم.»

او در ادامه با تسلیت درگذشت مرحوم اسدالله عسگر اولادی یکی از فعالان اقتصادی با سابقه کشور گفت:« آقای عسگر اولادی ۴۰ سال در اتاق حضور داشت و انصافا ایشان در دفاع از بخش خصوصی و منافع بخش خصوصی همیشه پیش قدم بود. در چند دوره ای که در اتاق حضور داشتم و از نزدیک برخوردهای ایشان را می دیدم همیشه شاهد بودم که برای دفاع از بخش خصوصی در حوزه های صادرات، تولید و… همیشه نظرات خودش را با شجاعت تمام ابراز می کرد.»

خوانساری سپس با تشکر ویژه از رئیس قوه قضاییه و هیات دولت گفت:« بخشنامه ای که اخیرا رئیس قوه قضاییه در ارتباط با نحوه احضار اشخاص حقوقی در جهت حمایت از تولید و اقتصاد کشور صادر کردند بسیار اصولی و مهم بود و امیدواریم که دستگاه های قضایی و دادگستری ها به آن عمل کنند. همچنین لازم است از هیات محترم وزیران و دولت تشکر کنم، در چند ماه گذشته اتاق تهران چند درخواست از دولت داشت که همه را تصویب و پیگیری کردند. بخشودگی جرائم مالیاتی یکی از آن ها بود که تا ماه ۸ فرصت دادند که اگر مالیات پرداخت شود، جرائم بخشوده شوند. دومین موضوع تمدید تجدید ارزیابی ها بود؛ خیلی از بنگاه های تولیدی دچار مشکل بودند و انشالله با تصمیمات جدید این مشکل حل خواهد شد و سومین تصمیم قبول تامین ارز ماشین آلات برای خطوط تولید (ماشین‌آلاتی که سال گذشته و با نرخ ارز رسمی تا قبل از ۱۶ مرداد ۹۷ گشایش اعتبار شده) با قیمت زمان گشایش و ترحیص از گمرکات بود؛ هر سه این موارد اتفاقات و تصمیمات بسیار خوبی بود که دولت مصوب کرد و نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت.»

خوانساری در بخش دیگری از صحبت هایش گفت:« در ماه گذشته ما تفاهم نامه ای را با استانداری گلستان امضا کردیم درباره احداث شهرک مسکونی با امکانات رفاهی و آموزشی لازم برای خانواده هایی که بر اثر سیل فروردین ماه در منطقه گمیشان دچار مشکل شده اند و با کمکی که اعضا محترم اتاق تهران و فعالان کسب و کارها کرده اند، امیدواریم بتوانیم هرچه سریع تر این پروژه را شروع کنیم.»

او در ادامه به جلسه هیات رئیسه اتاق تهران با روسای کمیسیون های تخصصی اتاق اشاره کرد و گفت:« در آخرین جلسه که روز شنبه برگزار شد موضوعات مختلفی طرح و تصمیماتی گرفته شد که مهم ترین آن ها را بیان می کنم. قرار شد کمیسیون صنعت کارگروه ویژه ای را با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رسیدگی به مشکلات شهرک های صنعتی تشکیل دهد. در جلسه تصمیم گرفته شد کمیسیون تسهیل تجارت با کمک مرکز آموزش و بانک مرکزی، دوره ای را در ارتباط با نحوه رفع تهدات ارزی برای صادرکنندگان برگزار کنند. همچنین کمیته کسب و کار چند مورد قانونی را پیگیری خواهد کرد؛ در بحث بازگشت ارز حاصل از صادرات بازه حداکثر یک ماهه در نظر گرفته شده ولی در قانون بودجه متاسفانه بندی تصویب شد که مشکلاتی را برای این موضوع ایجاد کرد و حالا قرار است نامه ای به سران نوشته و مکاتباتی را انجام دهیم و مشکلات صادرکنندگان در این زمینه را حل کنیم. علاوه بر این ها قرار شد کمیسیون گردشگری موضوع استفاده از استارت آپ های گردشگری را پیگیری کند؛ شاهدیم گردشگری به سمت و سوی استفاده بیشتر از شبکه های مجازی به جای آژانس ها پیش می رود؛ اتاق با تمام توان از استارت آپ ها در این زمینه حمایت خواهد کرد و مصوب شد که کمیسیون گردشگری نحوه همکاری ها را مشخص کند. علاوه بر این ها در جلسه هیات رئیسه با روسای کمیسیون ها، کمیسیون بهبود کسب و کار دو موضوع را پیشنهاد داد و قرار شد پیگیری شود، بحث تصفیه حساب ها یعنی ماده ۱۸۶ قانون مالیات ها مشکلات را به وجود آورده و زمان زیادی را از فعالان بخش خصوصی می گیرد؛ قرار شد از سران قوا درخواست کنیم که گرفتن مفصاحساب و موضوع اجرای ماده ۱۸۶ یکبار در سال صورت گیرد که کسب و کار دچار لطمه نشود. همچنین تمدید دفترچه های بیمه کارگری بحث دیگری بود که این کمیسیون مطرح کرد. در حال حاضر اگر ارسال لیست کارفرما به هر دلیلی با تاخیر رو به رو شود، لیست تایید نمی شود و این انصاف نیست؛ مصوب شد این موضوع را هم پیگیری کنند.»

رئیس اتاق تهران در ادامه به تحلیل شاخص ها و شرایط اقتصادی کشور پرداخت و گفت:« واردات در ۵ ماهه ۱۳۹۸ حدود ۱۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار بوده است که ۷ درصد کاهش نشان می دهد و این عمدتا در ارتباط با چین، کره جنوبی و فرانسه بوده. همچنین آمارها نشان می دهد که سطح تجارت ما با دو کشور ترکیه و هند رشد داشته که مرتبط با واردات از این کشورها بوده است.»

خوانساری سپس به آمارهای اخیر بانک مرکزی از رشد نقدینگی در کشور اشاره کرد و گفت:« نقدینگی کشور در ۱۲ ماهه منتهی به خرداد امسال (۹۸) ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده و به ۱۹۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و سهم پول در کل نقدنگی از ۱۲ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافته و این یعنی از سپرده های بلندمدت حرکت کرده به سمت سپرده های کوتاه مدت؛ ۱۵۰ هزار میلیارد تومان از سپرده های بلند مدت کم شده در این مدت و به نظر می رسد این نقدینگی بیشتر در واسطه گری و سوداگری ممکن است به کار گرفته شود.»

رئیس اتاق تهران در ادامه به موضوع بررسی لایحه تجارت در مجلس پرداخت و گفت:« لایحه تجارت سابقه طولانی ۸۵ ساله دارد و به عنوان یک قانون مادر و مدنی شناخته می شود و همه کسانی که در کسب و کار دستی دارند با این قانون سر و کار داشته و حتی تک، تک مواد آن را حفظ هستند و با آن کار می کنند. تغییر چنین قانونی به نظر می رسد که با یک ضرب العجل منطقی نیست و نیاز است که نظر کارشناسان اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و به خصوص فعالان کسب و کار حتما گرفته شود. متاسفانه شاهد بودیم که بسیار عجولانه و ظرف چند ساعت ۱۰۹ ماده این لایحه تصویب شد؛ قطعا از مجلس می خواهیم ادامه رسیدگی به این لایحه را متوقف کند و حتما این نحوه رسیدگی به چنین لایحه ای به صلاح کشور نخواهد بود.»

او همچنین به بازسازی و بهبود خدمات رسانی به بیماران در بیمارستان بازرگانان که چندسالی است از سوی اتاق تهران شروع شده و پیشرفت های بسیاری هم داشته، اشاره کرد و گفت:« روز گذشته با حضور اعضا هیات رئیسه جلسه ای را در بیمارستان بازرگانان برگزار کردیم؛ پیشرفت پروژه نسبتا خوب است. ما در آبان ماه حتما برای جلب حمایت ها گلریزانی را برگزار خواهیم کرد. وقتی اتاق این بیمارستان را که ۶۰،۷۰ سال از عمر آن می گذرد تحویل گرفت وضعیت خوبی نداشت و نیاز به بازسازی ساختمانی و بهبود کیفیت تجهیزات و دستگاه ها داشت و خیلی از بخش های آن فرسوده بود. برای تبدیل بیمارستان بازرگانان به یکی از بیمارستان های درجه اول حدود ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است. اتاق کمک کرده و بعضی بخش ها بازسازی و راه اندازی شده و اقدامات مناسبی صورت گرفته است. امیدواریم که انشالله همه فعالان کسب و کار، اعضا اتاق تهران و هیات نمایندگان در گلریزان آبان ماه مشارکت کرده و منابع لازم برای بازسازی بیمارستان تامین شود. تلاش ما این است که بیمارستان بازرگانان به مرکز درمانی منحصر به فرد در کشور تبدیل شود؛ این بیمارستان چون نماد اتاق بازرگانی خواهد بود باید بیمارستانی تک در کشور از نظر ساختمانی، تجهیزات و … باشد و کار خاص و ابتکاری که قصد داریم در بازسازی این مجموعه انجام دهیم این است که بیمارستان به نام همه کسانی خواهد شد که برای بازسازی و بهبود خدمات آن و خرید دستگاه ها کمک کنند؛ اسامی، عکس و سردیس این افراد در بیمارستان  نقش خواهد بست؛ این حرکت به عنوان نمادی از مسئولیت اجتماعی اتاق تهران و فعالان بخش خصوصی خواهد بود که می تواند به الگویی برای دیگر دستگاه ها تبدیل شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن