اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

رئیس اتاق تهران در آیین نکوداشت محسن خلیلی عنوان کرد: مردی که شعله‌های گاز را در خانه ایرانیان روشن کرد

مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در آیین نکوداشت محسن خلیلی عراقی، که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، او را صنعتگری خستگی‌ناپذیر توصیف کرد که نماد امید و مقاومت است که نباید در معرفی هر چه بیشتر او به جامعه اندکی دریغ و پرهیز کرد.

آیین نکوداشت محسن خلیلی عراقی از صنعتگران کهنه‌کار کشور، در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد و طی این مراسم از تمبر یادبود و سردیس او نیز رونمایی شد.

در این مراسم که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری، روسای اتاق‌های تهران و ایران، اعضای هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران، فعالان اقتصادی و چهره‌هایی چون مسعود نیلی و علینقی مشایخی برگزار شد، از بیش از ۶۰ سال تلاش و مجاهدت خلیلی عراقی در راه توسعه صنعتی ایران و تشکل‌گرایی در بخش خصوصی تجلیل به عمل آمد و اتاق تهران نیز لوح تقدیری به او اعطا کرد.

 در مراسم نکوداشت خلیلی عراقی، مسعود خوانساری رییس اتاق تهران، طی سخنانی با اشاره به اینکه تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی باعث گرفتاری‌هایی از جمله فقر، نابرابری، خشونت و به ویژه ناامیدی در جامعه شده است، ادامه داد: برگزاری این مراسم به موقع بوده و برگزاری چنین رویدادهایی ‌می‌تواند برای مردم و اهالی کسب و کار بسیار امیدآفرین باشد.

او سپس به ارائه شرح مختصری از زندگی و زمانه محسن خلیلی عراقی پرداخت و گفت: تا زمانی که محمود و محسن خلیلی، شرکت بوتان را برای عرضه گاز مایع تأسیس نکرده بودند، گاز کشور بیهوده ‌می‌سوخت و به هدر ‌می‌رفت. اما در سال ۱۳۳۳، با همراهی مهندس محسن خلیلی، واحد کوچکی برای تولید نسل اول محصولات گازسوز و سیلندرهای گاز در کشور شکل گرفت که به سرعت توسعه یافت. ۱۰ سال بعد، شرکت مستقل صنعتی بوتان اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده ﻟﻮﺍﺯﻡ ﮔﺎﺯﺳﻮﺯ ﻭ ﺳﻴﻠﻨﺪﺭ ﮔﺎﺯ ﺩﺭ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﺭﺳﻤﻲ ﻓﻌﺎﻟﻴﺖ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺁﻏﺎﺯ ﻛﺮﺩ.

خوانساری ادامه داد: محسن خلیلی عراقی همان کسی اســت که برای اولین بار شعله‌های گاز را در خانه‌های ایرانی روشن کرد. او به همراه پدر خلاقش کارخانه بوتان را پایه‌گذاری کرد تا این برند، فراتر از یک کارخانه صنعتی عمل کند. گازی که در فرآیند استخراج نفت در میدان‌ها به آتش کشیده ‌می‌شد، برای اولین بار توسط شرکت بوتان که برگرفته از نام شیمیایی همان گاز بود، به ســیلندر یا کپسول منتقل شد تا برای مصرف خانگی مهیا شود.

رییس اتاق تهران با بیان اینکه محصولات گازسوز نظیر آبگرمکن نیز در این گروه صنعتی به تولید رسید تا رفته‌رفته بخاری‌ها، اجاق‌ها و آبگرمکن‌های نفتی جای خود را به انواع گازی بدهند، توضیح داد: محسن خلیلی که با ایده پدر توانست این صنعت مهم را پایه‌گذاری کند در طول این سال‌ها دائماً به رشد و توسعه فعالیت‌های شرکت پرداخت تا برند بوتان از جمله نام‌های آشنای پر قدمت و همچنان پایدار در میدان اقتصاد باشد.

خوانساری با اشاره به اینکه مرد خستگی‌ناپذیر صنعت ایران را با لقب‌های بسیاری ‌می‌شناسند اما همگی او را پرچم‌دار جنبش تشکل‌گرایی ‌می‌دانند، ادامه داد: عنوان‌های او در تشکل‌های بخش خصوصی آن‌قدر زیاد است که شمارش آن حتی برای خودشان ساده نیست. او که در سال‌های دانشجویی در انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران عضو شد، شاید تصور نمی‌کرد سال‌های بعد، ده‌ها تشکل و انجمن دیگر را تأسیس کند. لوح‌های تقدیر و افتخاراتی که در طول ۶۰ سال کارآفرینی کسب کرده نیز آن چنان فهرست بلندبالایی دارد که ذکر آن مقدور نیست.

رییس اتاق تهران در ادامه با بیان اینکه، از محسن خلیلی به درستی به عنوان پدر صنعت یاد ‌می‌شود، به نقل قولی از خلیلی اشاره کرد و گفت: ایشان دائم این گفته را بیان می‌کند که روزی که بعد از اتمام تحصیلاتم پا به حوزه صنعت گذاشتم سهم بخش صنعت در تولید ناخالص داخلی ۰.۸ درصد بود اما امروز صنعت ۲۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشور را در دست دارد. من افتخار دارم که یکی از اسب‌های ارابه صنعت کشور باشم.

 خوانساری ادامه داد: پیر صنعت ایران اما بعد ۶۰ سال فعالیت همچنان دست از کار نکشیده و قصد دارد آرزوی محقق نشده‌اش را در میدان صنعت تحقق بخشد. او ‌می‌خواهد مانیفست بخش خصوصی را برای تعریف رفتار یک فعال اقتصادی طراحی کند. خلیلی ‌می‌گوید، ما به اندازه کافی دانشگاه داریم که برای کشور صنعتگر تربیت کند اما تابه حال با آموزش‌هایی که رفتار صنعتی را تدوین کرده باشد، برخورد نکرده‌ام.

 خوانساری سپس با اشاره به باورهای خلیلی در مورد اهمیت آموزش گفت: خلیلی معتقد است که آموزش باعث تغییر رفتار و عنایت به خود رفتار، سبب توسعه و ترقی ‌می‌شود. هرقدر که انسان‌ها فرهیخته‌تر، عالم‌تر و کارآزموده‌تر باشند رفتار بهتری هم خواهند داشت. رفتار بستری است که ما را به سوی تعالی سیر ‌می‌دهد.

رییس اتاق تهران بار دیگر به نقل قولی از خلیلی اشاره کرد: من به دنبال تدوین مانیفست صنعتگران هستم که گرایش اصلی آن رفتار صنعتگری است. او همچنین ‌می‌گوید، کاش ‌می‌شد مانیفست بخش خصوصی را با محوریت مهربانی و خردورزی ‌می‌نوشتیم؛ روش من در کسب وکار و در زندگی مداراجویی و مهربانی بوده و هست. من به همه آدم‌ها احترام ‌می‌گذارم.

رییس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بوتان اولین شرکتی بود که راه گاز را به خانه ایرانیان باز کرد،  افزود: این گاز در جریان استخراج نفت به آتش کشیده ‌می‌شد، در طول این سال‌ها اما رقبای زیادی پا به این میدان گذاشتند اما بوتان توانست دائماً خود را به روز کند تا همچنان سهم مهمی از بازار داشته باشد.

رییس اتاق تهران در ادامه گفت: امروز همه ما اینجا با یکی از مصادیقی مواجه هستیم که به درستی نشان ‌می‌دهد در بدترین شرایط هم بهترین خود بود. قطعاً وضعیت امروز ما از سال ۱۳۳۲ و پس از کودتا بدتر نیست. در حوالی همین زمان کارخانه بوتان راه اندازی شد. قطعاً موقعیت امروز ما از زمان انقلاب و نابسامانی‌های اداری و اقتصادی پس از آن سخت‌تر نیست اما در همین ایام کارخانه بوتان با توسعه کارش اجازه نداد تا اجاق گاز خانه‌ها خاموش شود.

خوانساری همچنین گفت: یقینا شرایط امروز ما از زمان جنگ سخت‌تر نیست ولی در دوره جنگ هم بوتان روی پای خود ایستاد و بدون رانت موقعیت خود را حفظ کرد. امروز در پیشگاه بخش خصوصی مردی ایستاده که خلاصه‌ای از تمام آن چیزهایی است که مردم برای امیدواری به آن نیاز دارند.

او گفت: امروز همه ما در این مراسم کنار هم جمع شده‌ایم که از یک کارآفرین تقدیر کنیم که نماد ایستادگی و صبر است. محسن خلیلی عراقی و کارخانه بوتان روایتگر یک تاریخ‌اند آنها در هیچ دوره زمانی عرصه را خالی نکرده‌اند. امروز مسئولیت همه ماست که محسن خلیلی عراقی را به جامعه معرفی کنیم. به مردم بگوییم در این وانفسا هم کسانی هستند که هر روز ساعت ۵ صبح به دفتر کارشان ‌می‌روند و تا آخر شب با امید تلاش ‌می‌کنند. کسانی هستند که از وقت‌شان ‌می‌گذرند تا تشکلی را برپا کنند. کسانی هستند که بیش از ۲۴۰ بار به دادگاه رفته‌اند اما از احیای کارخانه ناامید نشده‌اند. همه اینها کارنامه محسن خلیلی است. در معرفی او به جامعه پرهیز نکنید.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن