اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

دولت می گوید بازار اجاره را مهار کرده است

محمداسلامی وزیر راه و شهرسازی از مهار حباب اجاره مسکن و کنترل این بازار خبر داده است. اسلامی در جمع خبرنگاران از این گفت که مصوبه ستاد ملی که براساس آن مقرر شد اجاره بها بیش از ۲۵ درصد افزایش پیدا نکند، به کمک مهار بازار اجاره آمده است. وزیر راه می گوید اتحادیه املاک در گزارشی به این وزارت خانه اعلام کرده در همه شهرها از دستورالعمل تبعیت شده و موضوع مدام رصد می شود.  هم چنین معاملات اجاره مسکن که در سامانه ثبت شده است، نشان می دهد این مصوبه رعایت شده است و مردم هم رضایت زیادی دارند.
ادعای مهار بازار اجاره از سوی وزیر راه و شهرسازی درحالی است که رسانه ها می گویند به دلیل افزایش اجاره بها بیش از توان خانوارها در محله های مصرفی پایتخت، رهن و اجاره واحدهای کمتر از ۶۰ متر مربع رونق یافته است. هم چنین انبوه سازان می گویند دولت هیچگاه در عمل به وعده تسهیلات دهی به مستاجران موفق عمل نکرده است چراکه ضعف زیرساخت ها در تسهیلات دهی از جمله شبکه بانکی مانع آن بوده است.
دولت درحالی از مهار بازار اجاره می گوید که پیشتر از تمدید خودکار قراردادهای اجاره خبر داده بود و اینکه هیچ حکم تخلیه ای هم صادر نمی شود. معاون وزیر راه و شهرسازی در این باره گفت تمام قراردادها تمدید شده تلقی می‌شوند مگر اینکه مستاجر مشمول آن دو شرط، یعنی شرط زیان مستاجر به مالک و فروش واحد به طور رسمی از سوی مالک و لزوم تخلیه آن تا دو ماه پس از فروش نباشند.
معاون امور مسکن و ساختمان با بیان اینکه هیچ مالکی نمی‌تواند مستاجر را وادار به تخلیه واحد کند، گفت: اگر مستاجر افزایش نرخ حداکثر ۲۵ درصدی در تهران و ۲۰ درصد  در سایر شهرها را نپذیرد و به تعهدات قرارداد سال گذشته پایبند نبوده باشد، باید نسبت به تخلیه واحد اقدام کند در غیر این صورت با پشتیبانی مراجع قضایی از مستاجر، قرارداد تمدید می‌شود. اگر مستاجر شامل تمام این شروط گفته شده باشد، مالک نمی‌تواند مستاجر را وادار به تخلیه کند و مراجع قضایی هم حکم تخلیه برای مستاجر صادر نمی‌کند. این شرایط تا پایان کرونا ادامه دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن