اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

دولت ترامپ برای پرداخت تعرفه مهلت می دهد، اما نه به همه

دولت ترامپ در روز گذشته اعلام کرد باتوجه به آسیب های بحران کرونا برای پرداخت هرگونه بدهی تعرفه ای به دولت، به واردکنندگان سه ماه مهلت می دهد. هدف دولت ترامپ از این تصمیم، حمایت از مشاغل آسیب دیده از همه گیری ویروس کووید-۱۹ در ایالات متحده آمریکاست که میلیون ها آمریکایی را بیکار کرده است. همه گیری کرونا اقتصاد ایالات متحده آمریکا را در آستانه ورود  به یک رکود عمیق قرار داده است.
استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا در بیانیه ای از امضای دستور به تعویق انداختن دریافت تعرفه واردات برای حمایت از مشاغل آمریکایی ها و کمک به کسب وکارها برای عبور از این بحران توسط دونالد ترامپ خبر داد. البته این دستور شامل واردات همه محصولات نیست. کالاهایی که در روند جنگ تجاری، افزایش تعرفه واردات آن از کشورهایی مشخص قانون شده بود، بازهم باید به موقع تعرفه خود را پرداخت کنند.
منوچین اعلام کرد کالاهایی مثل پنل های خورشیدی، فولاد، آلومینیوم و گروهی از کالاهای تولید چین مشمول تصمیم امهال پرداخت تعرفه واردات نیست و واردکنندگان این کالاها باید تعرفه خود را به موقع به دولت پرداخت کنند.
آمریکا و چین در ژانویه سال ۲۰۲۰، یعنی پیش از تشدید بحران همه گیری بیماری کرونا در جهان، برای کاهش تنش های تجاری به نتیجه رسیدند. تحلیل گران می گویند همه گیری کرونا اثر عمیقی بر اقتصاد دو کشور بر جای می گذارد بنابراین، بعید نیست در آینده ای دور جنگ تجاری ایالات متحده و آمریکا و چین تغییر ماهیت دهد اما یک نکته مهم، گسترش سطح تنش های بین دو کشور است. ترامپ پس از هم گیری کرونا، این ویروس را چینی خطاب کرد. هم چنین دو کشور یکدیگر را متهم به این کردند که کووید-۱۹ ویروسی با منشا آزمایشگاهی است که توسط دیگری ساخته شده و به بلای جان مردم جهان در آغاز سال ۲۰۲۰ تبدیل شده است. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن