اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

دود مشکلات آموزشی به چشم زنان می رود

تغییر بازار کار در یک قرن گذشته، به افزایش سرمایه گذاری در سرمایه انسانی و تغییر دیدگاه ها درباره اشتغال انجامیده است. استفاده از زنان به عنوان نیروی کار مولد، محرک اقتصادها برای توسعه بوده است با این حال، تبعیض های جنسیتی در فضای کسب وکار، زمینه ساز عدم استفاده حداکثری از ظرفیت این بخش بزرگ از جامعه شده است.
اشتغال و درآمد زنان، قدرت چانه زنی آن ها را افزایش می دهد و و این به نفع زنان و هم چنین رشد اقتصادی است. افزایش پس انداز، سرمایه گذاری بیشتر در بهداشت و آموزش فرزندان از دیگر پیامدهای اشتغال زنان است. هم چنین بررسی ها در سال ۲۰۰۱ در بانک جهانی نشان می دهد کارگران زن به طور متوسط، کمتر از کارگران مرد استعداد ابتلا به فساد و پارتی بازی را دارند. با وجود همه این پیامدهای مثبت تبعیض جنسیتی در کشورهای مختلف، هم چنان به خروج زنان ماهر از بازار کار و استفاده از نیروی کار مرد با کیفیت پایین دامن می زند. در این شرایط میانگین بهره وری نیروی کار و رشد اقتصادی کاهش می یابد و این مانعی بزرگ در رقابت بین المللی کشورها در اقتصاد است.
پژوهشگران در یک بررسی به مسئله اثر تبعیض جنیسیتی بر رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ پرداختند. یافته های آنان نشان می دهد در کشورهای درحال توسعه به دلایلی مثل عقب ماندگی فرهنگی، اجتماعی و فناوری، توزیع نابرابر، نبود دستمزد کافی و فرصت های شغلی مناسب رابطه رشد اقتصادی و برابری جنسیتی معنادار نیست.
آن ها هم چنان به این نتیجه رسیدند که آموزش به تنهایی می تواند بر توانمندسازی زنان، استخدام و درآمد آن ها و هم چنین شرایط اجتماعی اثر بگذارد. با کمبود و مشکلات در زیرساخت های آموزشی و فرهنگی کشورهای درحال توسعه، برابری جنسیتی نمی تواند به ایجاد سرمایه انسانی و در نتیجه تسریع رشد اقتصادی منجر شود.
تامین موقعیت برابر شغلی، ایمن سازی محیط برای حفاظت از زنان در معرض مواد خطرناک و سیاست گذاری برای به صفر رساندن خشونت در محل کار مثل آزارهای کلامی، جسمی و جنسی، تخصیص امکانات ویژه برای دوران بارداری و شیردهی زنان، و تدوین قوانین برابر با مردان و قوانین حمایتی، اصلاح قوانین حمایتی خانواده به ویژه در مراحل طلاق در کشورهای درحال توسعه و قوانین حمایتی در محل کار، سهولت سرمایه گذاری و کارآفرینی زنان از پیشنهادهای این پژوهشگران برای کاهش تبعیض جنسیتی در کشورهای درحال توسعه است.
برای مطالعه بیشتر مقاله «از تبعیض جنسیتی به سوی برابری و رشد اقتصادی» را بخوانید. این مقاله در زمستان سال جاری در نشریه زن در توسعه و سیاست چاپ شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن