اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

دلیل گرانی و افزایش قیمت کالاها در تابستان ۹۹ چیست؟

آنا

در ماه‌های اخیر افزایش قیمت‌های کالاهای مختلف موجب تشدید مشکلات معیشتی مردم شده است آمار های مرکز آمار نیز حاکی از روند افزایشی نرخ تورم است به نحوی که نرخ تورم نقطه‌ای در مرداد ماه ١٣٩٩ به عدد ٣٠/۴ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ٣٠/۴ درصد بیشتر از مرداد ١٣٩٨ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده­اند.
نرخ تورم نقطه‌ای مرداد ماه ١٣٩٩ در مقایسه با ماه قبل ٣/۵ واحد درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با افزایش ۵/٠ واحد درصدی به ٢۶/٠ درصد و گروه «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» با افزایش ٢/٨ واحد درصدی به ٣٢/۶ درصد رسیده است.
روند صعودی قیمت کالاهای مختلف از ماه‌های پایانی سال ۹۸ با صعود قیمت ارز شدت گرفت و ارزش دلار از حدود ۱۳ هزار تومان به بیش از ۲۶ هزار تومان رسید اما پس از آن با اندکی کاهش به حدود ۲۲ هزار تومان رسید. علاوه‌بر این شیوع کرونا موجب شد تا مصرف بسیاری از کالاهای خوراکی و بهداشتی افزایش یابد که این نیز از عوامل دیگر تحریک قیمت‌ها در بازارها بود.
با این حال مهمترین عامل افزایش قیمت‌ها و صعود نرخ تورم رشد شدید نقدینگی در اقتصاد است به نحوی که براساس اعلام بانک مرکزی، حجم نقدینگی در هفته منتهی به ۱۳۹۹/۳/۲۹ به ۲۶۵۱۴/۶ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال قبل ۷,۳ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین حجم پایه پولی در پایان خرداد ۱۳۹۹ به ۳۸۳۴.۷ هزار میلیارد ریال رسیده است که در مقایسه با پایان سال قبل ۸.۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن