اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

دلگرمی سرمایه گذاران از آتش بس کوچک بین آمریکا و چین

مذاکره کنندگان آمریکایی و چینی پس از گذشت ماه ها از افزایش تنش های تجاری و تهدید به افزایش تعرفه ها، به یک آتش بس کوچک در ۱۱ اکتبر سال جاری میلادی رضایت دادند.
بر این اساس قرار است آمریکا برنامه افزایش تعرفه را که قرار بود ۱۵ اکتبر اعمال کند، کنار بگذارد و در مقابل چین  خرید محصولات کشاورزی از آمریکا را پیشنهاد کرده است. چین خرید ۵۰ میلیارد دلار از محصولات کشاورزی آمریکا را وعده داده و  آمریکا هم افزایش تعرفه بر ۲۵۰میلیارد دلار کالای چینی را تعلیق کرده است.
چین هم چنین متعهد به آزادی سازی بیشتر در بخش خدمات مالی خود شده است. سخت تر کردن قوانین مالکیت معنوی و مداخله در بازار ارز برای شفافیت بیشتر  از دیگر اقدامات چین است. رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، مذاکرات اخیر با مسئولان چین مثبت ارزیابی کرده هرچند جزییات بیشتری از این گفت وگوها منتشر نشده است.
رسانه های چینی مذاکرات اخیر را یک تفاهم توصیف نمی کنند. ان ها فقط از این می گویند که پیشرفت قابل توجهی در گفت وگو بین دو اقتصاد بزرگ جهان حاصل شده است. با این حال اکونومیست نوشت آتش بس موقت بهتر از رشد تعرفه هاست و می تواند به سود واقعی منجر شود. برای مثال شفافیت بیشتر در نظام ارزی چین آسیب زننده نخواهد بود. چین در همان روز برنامه های خود برای آزادسازی بخش خدمات مالی را اعلام کرد که می تواند علاوه بر اقتصاد این کشور برای شرکای خارجی هم سودآور شود.
باوجود پایداری بسیاری از عوامل بدبین کننده به آینده تجاری جهان، حتی یک آتش بس کوچک عاملی برای دلگرمی سرمایه گذاران به شمار می رود. کند شدن رشد اقتصادی جهان به دلیل تشدید جنگ تجاری و داغ شدن تنور اعتراضات در هنگ کنگ از عوامل تهدید کننده سرمایه گذاری در چین به شمار می رود. سرمایه گذاران از حذف و کاهش هر یک از این عوامل در چین استقبال می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن