اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

دلایلی که وزارت صنعت نباید تفکیک شود/ آشفتگی در مدیریت تولید و تجارت

فارس

 
عباس آرگون در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت از ادغام دو وزارتخانه صنایع و معادن و وزارت بازرگانی بعد از انجام کارهای کارشناسی متعدد و استفاده از تجربیات مدیران، کارشناسان و خبرگان در سطوح مختلف تشکیل شد، گفت: این کار در راستای اصلاح ساختار اقتصادی کشور و با هدف توسعه صادرات غیرنفتی و تنظیم بازار انجام شد. 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: بنابراین تجزیه و تفکیک دوباره این وزارتخانه به معنای بی‌اثر کردن تمام اقدامات قبلی و بزرگترین شدن دولت و همچنین باعث افزایش هزینه‌های جاری دولت می‌شود. 
وی با اشاره به بار مالی ادغام دو وزارتخانه صنایع و بازرگانی بیان داشت: فرآیند تفکیک مجدد، بار مالی زیادی را به دولت تحمیل  و منجر به افزایش هزینه‌ها می‌شود. 
آرگون اظهار داشت: تفکیک وزارت‌خانه صنعت، معدن و تجارت موجب افزایش مراکز تصمیم‌گیری و مدیریتی در حوزه‌های تولید و تجارت می‌شود و عملا یک عدم هماهنگی در تدوین راهبردها و تصمیم‌گیری پیشرفت صنعتی کشور را به دنبال دارد. 
وی با بیان اینکه  با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت در اهداف و برنامه‌ها تولیدی و صنعتی دچار مشکلی خواهیم شد، گفت: همچنین در سیاستگذاری، تعیین خط مشی و امور مدیریتی در حوزه صنعت، معدن و تجارت  مشکلاتی ایجاد می‌شود و  عدم هماهنگی و تضاد بین سیاستگذاری‌های صنعتی و تجاری ایجاد می‌شود. 
به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، تفکیک وزارتخانه در مجموع هزینه اداره کشور را افزایش می‌دهد. 
آرگون گفت: در حال حاضر صادرات، واردات و تولید با هماهنگی نسبی در حال انجام است، اما در صورت تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت حوزه تولید، صادرات و تجارت از هم تفکیک می‌شود و بنابراین در حوزه تولید کالا و مدیریت صادرات و واردات با مشکل مواجه خواهیم شد. 
وی با تاکید بر اینکه صنعت و تجارت لازم و ملزوم یکدیگرند و باید با مدیریت واحد صادرات صنعتی به بازارهای جهانی عرضه شود، گفت: با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت استراتژی تولید و تجارت دو قطبی شده  و باعث عدم همسویی و از بین رفتن وحدت فرماندهی در بخش تولید و صادرات ایجاد می‌شود. 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه افزایش واردات منجر به آسیب به تولید داخلی می‌شود، گفت: با توجه به قبول هزینه‌های بالا برای تمرکز وظایف تولید و تجارت وزارت صنعت، معدن و تجارت شکل گرفته است، بنابراین آنالیز مجدد این وزارتخانه نیازمند یک کار کارشناسی ویژه است که به اعتقاد من تفکیک به صلاح کشور نیست. 
وی با بیان اینکه تفکیک به معنای بازگشت به عقب است، اظهار داشت: بیش از اینکه نیاز به تفکیک دو وزارتخانه باشد، باید زیرساخت‌های لازم برای پیشبرد اهداف تولید و تجارت  در وزارتخانه فعلی را فراهم کرد.
آرگون با بیان اینکه ایجاد زیرساخت‌ها زمان‌بر است، گفت: در حال حاضر باید با بررسی و ارزیابی اشکالات را در وزارتخانه فعلی در زمینه تولید و تجارت استخراج کرد و باید به دنبال کوچک‌سازی دولت بود. 
وی افزود: دولت باید به وظایف حاکمیتی خودش از قبیل سیاستگذاری، کنترل و نظارت بپردازد و وظایف اجرایی را به بخش خصوصی واگذار کند. 
آرگون با تاکید بر اینکه تفکیک وزارتخانه هیچ گونه مزیتی ندارد، گفت: به جای پرداختن به تفکیک وزارتخانه با حداقل هزینه‌ها می‌توان مشکلات و آسیب‌های وزراتخانه فعلی را از بین برد. 
وی با تاکید بر اینکه یک دولت چابک باید ایجاد کرد، گفت:  به عنوان یک فعال اقتصادی مزیت ادغام را بیشتر از تفکیک وزارتخانه می‌دانم. 
به گفته ارگون، موافقان تفکیک هیچ کدام دلیل و مزیتی را برای تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان نمی‌کنند. 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن