اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

دلار ۴۲۰۰ تومانی را برای نهاده دامی حذف کنید

احمدرضا فرشچیان

تامین نهاده های دامی در ماه های اخیر به معضلی برای کشور تبدیل شده است. اکنون این پرسش برای افکار عمومی مطرح شده که چرا ایران واردکننده نهاده های دامی است و آیا امکان تولید این محصولات در کشور وجود ندارد؟ در بحث تولید نهاده های دامی، مسئله آب و هوا، چالش های آب و امکانات و ظرفیت های بخش کشاورزی مطرح است. در سال های گذشته با این فکر که واردات این اقلام به صرفه تر از تولید آن در کشور است، تولید نهاده های دامی در کشور انجام نشده است. برنامه ریزان و تصمیم سازان در بخش کشاورزی ترجیح دادند از ظرفیت های منابع آب در ایران در کشت دیگر محصولات کشاورزی استفاده کنند که ارزش افزوده بیشتری نسبت به نهاده های دامی دارد.
اما نهاده های دامی چرا به چالش این روزهای بخش کشاورزی تبدیل شده؟ منشاء چالش های امروز که آثار آن را در زنجیره تولید محصولی مثل مرغ می بینیم، در اخلال در تامین ارز، توزیع و عدم برنامه ریزی و انسجام در کار است و ریشه همه این بی برنامگی ها به دلار ۴۲۰۰ تومانی می رسد.
 اگر تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به واردات نهاده های دامی متوقف شود و دولت با واردات این محصول با ارز نیمایی و صادراتی موافقت کند، واردکنندگان و تامین کنندگان می توانند برای واردات منظم نهاده های دامی برنامه ریزی کنند و تغییری هم در قیمت ها ایجاد نشود.
 دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی جلوی بسیاری از مفاسد و ریخت و پاش های ارزی را می گیرد. کمبود مرغ که امروز در بازار شاهد آن هستیم، از پیامدهای عدم تامین ارز و در نهایت عدم تامین به موقع نهاده های دامی است. این درحالی است که ایران تا کمتر از یک سال پیش، صادرکننده مرغ بود و مازاد محصول را صادر کردیم. ناهماهنگی و عدم مدیریت صحیح جریان تامین نهاده ها، بازار را به کمبود رسانده است. صنعت دام و طیور، صنعت پیچیده ای نیست. تولیدکنندگان ایرانی بیش از ۵۰ سال سابقه تولید صنعتی این محصولات را در کارنامه دارند و چالش های امروز، صرفا ناشی از بی برنامگی و فساد و رانتی است که در بازار می بینیم.
وزارت صمت و جهاد کشاورزی هر دو در ایجاد کمبود در بازار مسئولند اما هر کدام تلاش می کنند مسئولیت ها را از سر خود باز کنند. وزارت صمت مدعی است  وزارت جهاد کشاورزی مسئول تامین و توزیع است و وزارت جهاد می گوید تخصیص و مجوز ورود با وزارت صمت است. هر کدام توپ را در زمین دیگری می اندازند و بازار را آشفته کردند درحالیکه نیازی به هیچ کدام از این پاسکاری ها نیست. اگر دولت دلار ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند، بساط فساد برچیده می شود و در چندهفته و حتی چند روز، بازار به آرامش می رسد. در دو سال اخیر دیدیم که با وجود تحریم، کمبود ارز و مشکلات حمل و نقل واردات کشور و مواد اولیه کارخانه ها دچار نابه سامانی نشد، اما چرا در واردات نهاده های دامی دچار چنین وضعیت ناگواری شدیم؟ پاسخ، تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی است.
 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن