اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

دلار ارزان می شود؟

امروز قیمت دلار با ۴۵۰ تومان افزایش به کانال ۲۹ هزار تومان رسید تا پیش بینی ها درباره دلار ۳۰ تومانی را تقویت کند. آخرین قیمت اعلام شده برای دلار در شنبه، پنجم مهرماه، ۲۹ هزار و ۱۰۰ تومان بوده است درحالیکه بازار در آخرین روز کاری هفته گذشته، از دلار با قیمت ۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان خداحافظی کرد. رشد قابل توجه قیمت دلار در بازار آزاد درحالی است که صرافی ملی، نرخ امروز دلار در صرافی های بانکی را برای خرید از مردم ۲۸ هزار و ۴۵۰ و برای فروش، ۲۸ هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کرده است. به این ترتیب فاصله دلار صرافی  و بازار به کمتر از یک هزار تومان رسیده است.
همتی، رییس کل بانک مرکزی در واکنش به افزایش قیمت دلار در یک هفته گذشته از جوسازی سیاسی آمریکا گفته است. به گفته رییس کل بانک مرکزی جو سیاسی – تبلیغاتی ناشی از اقدام آمریکا در اعلام عملیاتی شدن مکانیزم ماشه فضای لازم را برای جهش قیمت ارز در هفته‌های اخیر به‌وجود آورده است. علاوه بر این، بی تعادلی در عرضه و تقاضای حواله تجاری به دلیل همه گیری کرونا و تعلل بعضی صادرکنندگان برای عرضه ارز و تداوم روند تقاضا در ماه های گذشته هم از جمله دلایلی بوده که به گرانی دلار دامن زده است. به گفته همتی یکی از دلایل تداوم روند تقاضای دلار، توجیه قیمت بعضی کالاهای وارداتی بوده است.
قرار است بانک مرکزی برای کاهش قیمت دلار تعادل در بازار حواله تجاری را دنبال کند. یک خبر دیگر که شاید در کاهش قیمت دلار در هفته آینده اثر بگذارد، دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی خارج از کشور و استفاده از آن برای تقویت بازار ثانویه است. رییس کل بانک مرکزی پیشتر از این گفته بود که رایزنی ها در آستانه ثمردهی است و با افزایش میزان صادرات نفت و فرآورده های آن و بهبود روند بازگشت ارز حاصل از صادرات،  بازار به آرامش می رسد.
 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن