اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

در سال‌های آینده با کمبود نیروی انسانی مواجه می‌شویم/۴ هزار معدن غیرفعال داریم

ایلنا

محمدرضا بهرامن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در مورد وضعیت معادن کشور و علل اخراج کارگران از برخی معادن اظهار کرد: یکی از مسائل و مشکلات ما در حوزه معادن کمبود منابع انسانی است. ما در شرایطی قرار داریم که امروز یک نیروی انسانی برای ما ثروت است. برای مثال الان در شرق استان فارس و سیستان و بلوچستان این مشکل به صورت جدی وجود دارد. بنابراین نیروی انسانی در این حوزه اهیمت ویژه‌ای دارد. مشکل نیروی انسانی به حدی است که ما به فکر  حفظ کارگران هستیم. کارگر در یک معدن آموزش‌های لازم را می‌بیند ولی بعد یک معدن دیگر این نیرو را سریع جذب می‌کند. چراکه ما با کمبود شدید در نیروی متخصص کارگری مواجه هستیم. اگر این عارضه ادامه پیدا کند ممکن است مشکلات زیادی را برای ما ایجاد کند.
وی افزود: در همین راستا ما وارد مذاکرات با دانشگاه‌ها شده‌ایم، توافقی را با دانشگاه معادن محلات داشته‌ایم که بتوانیم تکنسین‌های معدنی تربیت کنیم تا بتوانند ماندگار شده و شرایط و ویژگی‌های خاص داشته باشند. ما برای بقا این کارها را می‌کنیم، چراکه یک نگرانی خاص در این مورد برای آینده وجود دارد و باید همین الان مدیریت شود. در غیر این صورت ممکن است که چهار سال دیگر کمبود در حوزه بسیار شدید شود.
رییس خانه معدن ایران ادامه داد: چراکه توسعه معدن جزو برنامه‌ریزی‌های دولت بوده و برنامه‌ریزی برای فعال شدن معادن غیر فعال در حال انجام است. اولین چیزی که بعد از ماشین‌آلات به آن نیاز داریم، نیروی کار است. نیروی کار معدن با نیروی کار بی‌تجربه تفاوت زیادی دارد و ما باید نیروی کار تربیت کنیم تا در آینده بتوانیم بخش معدن را با توجه به برنامه توسعه‌ای پیش ببریم. بنابراین اخراج نیروی کار توسط کارفرمایان در بخش معدن جز در مواقع خاص که عارضه‌هایی وجود دارد مثلا معدن در حال تعطیلی است، منطقی نیست. کارگران در این معادن هم به صورت فصلی کار نمی‌کنند. در سال‌های گذشته چنین چیزی بود اما الان با تکنولوژی، امکانات و تجهیزات موجود چنین اتفاقی نمی‌افتد.
وی اضافه کرد: کار معادن کار سخت و زیان‌آور است و حمایت قانون از آنها مورد تایید همه کارفرمایان است و بحثی در این مورد ندارند. نگاه کارفرمایان امروز کارگران را شریک عملیاتی خود می‌دانند، نگاهی که شاید ۲۰ سال پیش به طور سنتی وجود داشت الان اصلا در بخش معدن حاکم نیست. خوشبختانه نگاه‌ها در این مورد روز به روز استانداردتر و مطلوب‌تر می‌شود.
بهرامن در ادامه خاطرنشان ساخت:‌ ما در کشور ۴۴۰۰ معدن فعال داریم، اما علاوه بر این حدود ۴۰۰۰ معدن غیر فعال وجود دارند که می خواهیم آنها را فعال کنیم. به نظر می‌رسد که تا پایان سال بخش دیگری از معادن غیرفعال از طریق مزایده‌ها فعالیت خود را آغاز کنند. اگر به طور متوسط روی هر معدن ۵۰ نفر کار کنند. با فعال شدن این معادن با یک حجم بزرگ تقاضا برای نیروی انسانی مواجه خواهیم بود.
وی افزود:‌ سرمایه‌گذاری خارجی‌ها در بخش معدن نسبت به بقیه حوزه‌ها نسبتا وضعیت مطلوب‌تری دارد. سرمایه‌گذارانی از کشورهای قزاقستان، چین، روسیه، گرجستان و … در کشور ما فعال هستند. بر اساس قانون ورود سرمایه‌گذاری به کشور آزاد است و حتی قانون اجازه می‌دهد که سرمایه‌گذار خارجی با ثبت شرکت ایرانی، ۱۰۰ درصد سهام یک معدن را هم در اختیار خود داشته باشد اما ما نتوانسته‌ایم از این فرصت به خوبی استفاده کنیم. حتی حضور چینی‌ها هم در معادن ایران پررنگ نیست.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن