اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

دردسرهای زاکربرگ

فیس بوک را می توان پرسروصداترین شرکت فناوری در یک ماه اخیر دانست. اختلال جهانی در همه سرویس های شرکت فیس بوک از جمله اینستاگرام و واتس آپ، افشاگری یکی از کارکنان سابق فیس بوک علیه مدیران ارشد و سیاست های شرکت و تغییر اسم فیس بوک به متا برای شستن خاطرات بد این شرکت، مهم ترین خبرهای مربوط به یکی از مهم ترین شرکت های فناوری محور جهان است. خبر دیگری می گوید تغییر نام فیس بوک برایش بی هزینه نیست چراکه شرکت دیگری، پیش از زاکربرگ اسم متا را انتخاب کرده و برای واگذاری این نام، چند میلیون دلار پول خواسته است.
سایت کارآفرین نوشت پیش از انتخاب نام برای شرکت، باید از عدم ثبت آن توسط دیگران مطمئن شوید. این جزییاتی است که به نظر می رسد مارک زاکربرگ در تغییر نام فیس بوک به متا، به آن توجه نکرده است. یک هفته پیش بود که فیس بوک اعلام کرد، در آینده اسم دیگری خواهد داشت و آن متاورس است. اما مشکل از جایی شروع شد که یک شرکت دیگر با اسم متا در ایالات متحده آمریکا خود را ثبت کرده بود.
شرکت متا پی سی، در زمینه فروش رایانه، لب تاپ و تبلیت و دیگر نرم افزارها فعالیت می کند. به نظر می رسد متا مشکلی با واگذاری اسمش ندارد اما اعلام کرده این واگذاری برای شرکت زاکربرگ ۲۰ میلیون دلار خرج بر می دارد. اما پول تنها فرصت توجه فیس بوک به اسم متا نیست. در شبکه های اجتماعی میم هایی از زاکربرگ به اشتراک گذاشته شده که مشغول تبلیغ محصولات متاست.
بعضی می گویند زاکربرگ به زودی با این درخواست موافقت کرده و پول را پرداخت می کند. شرکت فیس بوک بیش از میلیاردها دلار بر توسعه متا سرمایه گذاری کرده و وقتی برای چنین جزییاتی ندارد. نکته دیگر اینکه ۲۰ میلیون دلار یک مبلغ جزیی در مقابل  ثروت ۱۲۴ میلیون دلاری موسس فیس بوک است.
پرونده مهم تر، برای فیس بوک، ماجرای افشاگری خانم فرانسیس هاوگن است. خانم هاوگن مدعی است نمی خواهد شرکت را از بین ببرد و فقط به دنبال تغییر رفتار مدیران فیس بوک است. او می گوید الگوریتم های فیس بوک با ترویج محتوای تفرقه انگیز آتش ناآرامی ها در جهان را تند می کند و این نکته ای است که مدیران فیس بوک از آن باخبرند و برای رفع آن تلاشی نمی کنند. به گزارش یورونیوز، خانم هاوگن می گوید رفتار فیس بوک منجر به نفرت پراکنی در سطح جهان می شود. او می گوید  الگوریتم ناقص فیسبوک برای رتبه‌بندی محتواها بر پایه تنها دو عنصر طراحی و فعال شده است: نخست، برجسته‌کردن محتواهای دوقطبی و تفرقه‌انگیز و دوم، جلب تمرکز بر این محتواها.
به تازگی فیس بوک تصمیم گرفته بود اینستاگرام کودکان را راه اندازی کند. این تصمیم با توجه به جو ناشی از افشاگری های فرانسیس هاوگن و اعتراض نهادها وموسسات حامی حقوق کودکان به تاخیر افتاده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن