اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

درخشان چون خورشید

اکونومیست/آینده نگر

 همیشه فرض بر این بوده که بین قیمت مس و طلا، نوعی هماهنگی وجود دارد. وقتی قیمت یکی از این دو کالا افزایش پیدا می‌کند، دیگری معمولا روندی کاهشی را در پیش می‌گیرد. برای مثال، وقتی اقتصاد در مسیر بدی قرار می‌گیرد، قیمت طلا افزایش می‌یابد. دلیل آن هم هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید و سرمایه‌گذاری در طلا به عنوان یک کالای مطمئن است. اما در مقابل قیمت مس سقوط می‌کند، دلیلش هم این است که ساخت‌وساز و تولید کاهش پیدا می‌کند. وقتی تولید کم می‌شود، مصرف مس هم کم می‌شود و در نتیجه تقاضا برای آن و در نهایت قیمت آن هم پایین می‌آید. اما این‌ها مربوط به زمان‌های خاص و عجیب‌وغریبی است که به ندرت پیش می‌آیند. همیشه که خبری از بحران نیست. اما در حال حاضر در یک شرایط غیر معمولی به سر می‌بریم. همه‌گیری کرونا، وضعیتی کم‌سابقه را ایجاد کرده که تا کنون تجربه نکرده بودیم، طلا و مس هم وضعیتی غیرمعمولی را سپری می‌کنند. آن‌ها در مسیری پیش می‌روند که تاکنون سابقه نداشته‌است. به جای اینکه مثل همیشه، یکی از آن‌ها افزایش قیمت و دیگری کاهش قیمت پیدا کند، هردو با هم در حال افزایش ارزش هستند. 
قیمت مس در ماه ژوئن از ۶هزار دلار در ازای هر تن عبور کرد. این قیمت نسبت به ماه مارس، یعنی ظرفِ سه ماه، حدود ۳۰درصد افزایش پیدا کرده‌است. طلا هم روندی پیچیده داشته و با افزایش ارزش مواجه شده‌است. قیمت طلا در ماه جولای به ۱هزار و ۸۰۰ دلار در ازای هر اونس رسیده‌است. به این ترتیب طلا هم به رکورد تاریخی خود در سال ۲۰۱۱ نزدیک می‌شود. بسیاری از تحلیل‌گران می‌گویند طلا امسال از ۲هزار دلار هم عبور می‌کند. این اتفاق یا امسال رخ می‌دهد یا سال آینده اما وقوعِ آن، حتمی است. دلیل عمده این مسائل هم به کرونا بازمی‌گردد. آینده مبهم و نامطمئن است. به همین دلیل سرمایه‌گذاران نمی‌دانند روی چه چیزی سرمایه‌گذاری کنند. در این شرایط، آن‌ها هم به مس و هم به طلا پناه برده‌اند. به همین دلیل است که این فرمولِ برد-برد را برای این دو فلز ایجاد کرده‌اند. نتیجه‌اش هم این بوده که قیمت هردو فلز سر به فلک بگذارد. 
*درخشش دوباره
طلا مدتی است که روند صعودی خود را در پیش گرفته و به نظر می‌رسد قصد توقف ندارد. ماجرای طلا از اواخر سال ۲۰۱۸ آغاز شده بود. در واقع ماجرا به جنگ تجاری چین و آمریکا بازمی‌گردد. این دو کشور با هم درگیر شدند و در نتیجه اقتصاد جهان را تحت‌الشعاع خود قرار دادند. جنگ تجاری میان دو کشور، فضای تجارت جهانی را مه‌آلود و مبهم کرد. همین ابهام باعث شد بسیاری از سرمایه‌گذاران به طلا به عنوان کالایی امن برای سرمایه‌گذاری روی بیاورند. از طرف دیگر، نرخ بهره در آمریکا در حال غرق شدن است و این مسئله بدون تاثیر روی قیمت طلا نیست. همه این‌ها، طلا را درخشان‌تر کرد. از نوامبر ۲۰۱۸ تا اواخر سال ۲۰۱۹ این فلز زرد درخششی دوباره پیدا کرد و قیمت آن با رشد ۲۵درصدی به حدود ۱هزار و ۵۱۵دلار رسید.
حالا کووید-۱۹ به میدان آمده و وضعیت را برای طلا بهتر هم کرده‌است. بسیاری از سرمایه‌گذاران از ترس تداومِ این ویروس و بلندمدت بودنِ وضعیت فعلی، به طلا روی آورده‌اند. در بسیاری از کشورهایی که ویروس در آن‌ها فعال‌تر بوده مثل آمریکا و برزیل، شاهد این هستیم که طلا با افزایش ارزش مواجه شده‌است. تمامی معاملاتی که پشتوانه آن‌ها طلاست هم در مسیر رشد قرار گرفته‌اند. در واقع آن‌ها رکوردی را در این زمینه به ثبت رسانده‌اند و ۴۰میلیارد دلار سرمایه جذب کرده‌اند که تاکنون چنین چیزی سابقه نداشته‌است. 
مس هم مانند طلا، سالی عجیب را سپری کرده و با افزایش قیمت مواجه شده‌است. قیمت این فلز ابتدا یعنی از ماه ژانویه تا اواسط ماه مارس، روندی کاهشی را تجربه کرد. در آن زمان کووید-۱۹  به تازگی در جهان شایع شده بود و کمتر اطلاعاتی در مورد آن وجود داشت. چین یکی از مهم‌ترین مصرف‌کنندگان مس است و از آن‌جا که در ابتدای شیوع، چین بیش از سایر کشورها درگیر شده بود، مصرف مس هم در این کشور کاهش یافته بود و در نتیجه قیمت این فلز هم کم شده بود. اما به مرور قضیه برعکس شد. حالا که اقتصاد چین دوباره روبه‌راه شده و در حال جذب سرمایه است، مس هم با افزایش تقاضا مواجه شده و در نتیجه قیمت آن بالا رفته‌است. 
چین تلاش می‌کند خودش را از بحران نجات دهد و آمریکا هنوز درگیر بحران است. ترکیب این دو با هم، باعث شده طلا و مس با هم روندی افزایشی را در زمینه ارزش و قیمت در پیش بگیرند. حالا برخی از کشورها، از جمله کشورهای اروپایی تلاش دارند با محرک‌هایی وضعیت اقتصاد خود را دگرگون کنند. اما به هر حال به نظر می‌رسد قیمت طلا و مس همینطور به روند افزایشی خود ادامه دهد. به هر حال پیش‌بینی می‌شود تا زمانی‌که کرونا حضور دارد، قیمت این دو فلز هم به افزایش خود ادامه دهد. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن