اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

خیزش استارت آپ ها در آمریکای لاتین

در زمانه ای زندگی می کنیم که آینده بیش از همیشه غیرقابل پیش بینی است، به ویژه برای کارآفرینان. در سراسر جهان، همه صنایع، از جدید تا قدیم، با توسعه فناوری مختل می شود. در یک دهه گذشته، آمریکای لاتین، با کمک تک شاخ های متکی به فناوری های بومی، مثل OLX و کاواکس، فرصتی بی نظیر در این عرصه پیدا کرده است. خلاصه ای از مطلب فوربز را در این باره می خوانید. 
از سال ۲۰۱۷، شبکه جهانی چشم انداز،  Global Network Perspectives اعلام کرد آمریکای لاتین دومین منطقه جهان در کارآفرینی است و این پیش از ظهور استارت آپ ها در این منطقه بود. مطالعات نشان می دهد تعداد استارت آپ ها در این منطقه در  چهار سال  گذشته ۳ برابر شده و ارزش آن ها در یک دهه گذشته با رشد ۳۲ برابری، در سال ۲۰۲۰ به ۲۲۱ میلیارد دلار رسیده است.
ارزش بسیاری از شرکت های استارت آپی در آمریکای لاتین از مرز یک میلیارد دلار عبور کرده است. بازار مناسب  و حضور  مجموعه سرمایه گذاران علاقمند به انقلاب استارت آپی در این منطقه به رشد سریع این استارت آپ ها کمک کرده است.
آمریکای لاتین در حال پیمودن مسیر تکامل است. طبقه متوسط در این کشور به سرعت درحال بزرگتر شدن است، طبقه ای که انگیزه لازم برای اثربخشی مثبت در در این منطقه را دارد و در جست وجوی فناوری است. این تحولات در کنار موقعیت جغرافیایی ممتاز و فرهنگ متنوع این منطقه، به اهرم های توسعه کارآفرینی تبدیل شده است، و توجه سرمایه گذاران و رهبران در اکوسیستم استارت آپی جهان را به خود جلب کرده است.
دیپاک چهگانی، کارآفرین و از نویسندگان فوربز می نویسد: «من به یک خیزش عظیم در اکوسیستم استارت آپی این منطقه باور دارم که زمینه ساز تحولاتی بزرگ برای میلیون ها نفر در آمریکای لاتین است. داستان من با بسیاری از این مردم تفاوت چندانی ندارد. من با این باور بزرگ شده بودم که کار کردن در یک بانک آمریکایی، دروازه ساختن آینده بهتر است. من در کنیا و از والدینی سرخپوست به دنیا آمدم و در اکوادور بزرگ شدم. برای تحصلیل در رشته اقتصاد و امور مالی به آمریکا رفتم. شش سال پیش، من و ۱۴ دوست نزدیک من ، در بانک کار می کردیم و هیچ کدام هیچ استارت آپی تاسیس نکرده بودیم. امروز ۱۳ نفر از ما در استارت آپ ها کار می کنند و با بسیاری از کسب وکارها در آمریکای لاتین مرتبطند».
در سال ۲۰۲۰، پژوهشگاه IDB، موسسه ای که در زمینه بررسی اکوسیستم های استارت آپی و نوآوری فعالیت می کند اعلام کرد ۷۲ درصد از ارزش اکوسیستم استارت آپی آمریکای لاتین مربوط به شرکت های نوپا در دو بخش فین تک و تجارت الکترونیک است.
هم چنین بررسی ها نشان می دهد  ارزشمندترین استارت آپ های آمریکای لاتین در دو کشور برزیل و آرژانتین متمرکز شده است. اگرچه فرصت های خوبی در این کشورها و در این دو بخش برای رشد استارت آپ ها وجود دارد اما بازیگران دیگری مثل مکزیک، کلمبیا و شیلی هم در حال رسیدن به سهم بیشتری از اکوسیستم اند و دست کم یک استارت آپ در این کشورها از ارزش یک میلیون دلار عبور کرده است. برای مثال در مکزیک، استارت آپ ها ده ها هزار فرصت شغلی تازه ایجاد کردند.
 نکته دیگر، فرصتی است که به دلیل جنگ تجاری آمریکا و چین برای آمریکای لاتین ایجاد می شود. بسیاری از شرکت ها تلاش می کنند زنجیره تامین را به خانه نزدیک کنند و چه جایی برای ایالات متحده آمریکا نزدیک تر از آمریکای لاتین است. بررسی ها نشان می دهد لجستیک ۲.۵ میلیارد دلار سهم ارزشی از  اکوسیستم استارت اپی آمریکای لاتین را به خود اختصاص داده است و انتظار می رود با توسعه زنجیره تامین در آمریکای لاتین سرمایه گذاری در این بخش بیشتر شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن