اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

خروج پراید از چرخه تولید

پراید که پر کشیدن قیمت آن به بالای ۵۰ میلیون در ماه های اخیر آن را از سبد خرید خانوار دورتر برده بود، از چرخه تولید خارج می شود. مدیرعامل سایپا اعلام کرده از امروز یعنی ۲۲ دی ماه سال ۹۸، تولید پراید ۱۳۲ متوقف شده است و خودروهای پراید ۱۱۱ و ۱۳۱ هم در چندماه آینده از چرخه تولید کنار گذاشته می شود.  سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا پیشتر در آبان ماه سال جاری از توقف تولید پراید ۱۳۲ تا پایان دی ماه خبر داده بود. به گفته او قرار است تا پایان اردی بهشت ماه سال ۹۹ پراید مدل ۱۱۱  و تا پایان تیرماه ۹۹، پراید مدل ۱۳۱ از خط تولید سایپا خارج شوند اما قرار است محصولات جدید در سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برای تکمیل سبد محصولات سایپا به بازار عرضه شود.
 با توجه به این تاخیر و التهاب بازار خودرو دور از ذهن نیست، محصولاتی که در سبد فروش قیمتی نزدیک به پراید دارند و دیگر انواع پراید گران تر شود با این حال توقف تولید پراید کاری بود که به هر ترتیب باید انجام می شد. پراید خودرویی است که به دلیل غیراستاندارد بودن در کشورهایی مثل ژاپن، کره جنوبی و آمریکا تولید نمی شود اما بیش از ۲۰ سال است که در جاده ای ایران تلفات می گیرد. به گفته رییس پلیس راهور ناجا ۲۸ درصد از تصادف های جاده ای در ده ماه نخست سال ۹۷ مربوط به پراید بوده استو شماره گذاری آن هم از سال ۹۹ متوقف می شود.
بیشتر مردم تصور می کنند پراید محصول خودروسازان کره جنوبی است، درحالیکه این محصول پیشتر در شرکت مزدا در ژاپن به سفارش فورد آمریکا طراحی شده است. این خودرو در سال ۱۹۸۵ در آمریکا استفاده می شد اما به دلیل وضعیت نامناسب ایمنیف با وجود ارزانی و محبوبیت به دلیل کوچکی آن از چرخه تولید کنار رفت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن