اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

اختصاصی سایت خبری اتاق تهران: محمد امیرزاده، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران : پیمانکاری دشوار شده است

در شرایط کنونی لازم است دولت اهتمام بیشتری به خرج دهد تا فراهم کردن امکانات مالی، تدارکات و ماشین آلاتی که برای تهیه آن به خارج وابسته هستیم، مثل بلدوزرها و ماشین آلات سنگین، برای شرکت های پیمانکار تسهیل شود.

چرخه مالی معیوب بین جامعه پیمانکاری، دولت و بانک ها زمینه بروز مشکلات بسیاری را برای شرکت ها فراهم کرده است. بانک ها در شرایط مطالبات خود را از جامعه پیمانکاری طلب می کنند که این جامعه خود از طلبکاران دولت است. دولت تلاش کرده برای به چرخش در آمدن بازار بدهی از انتشار اوراق کمک بگیرد اما برای کمک این اقدام به جامعه پیمانکاران، باید به دنبال اثرگذاری کامل آن بود. این اوراق در شرایطی که ۳۰ تا ۴۰ درصد پایین تر از قیمت به فروش رود و با تاخیر چندساله پرداخت شود، به طور واقعی زیان جامعه پیمانکاری را جبران  نمی کند و پیمانکار تنها به ۵ تا ۱۰ درصد از مطالبات خود می رسد.

این وضعیت شرکت های پیمانکار ایرانی را از چرخه اقتصاد خارج می کند چراکه این شرکت ها در فشار بین بانک ها و دولت قرار می گیرند درحالیکه باید هزینه های جاری خود مثل حقوق کارگران را هم بپردازند. زمانی که امکان دریافت اعتبار برای شرکت های پیمانکاری فراهم نشود، آن ها نمی توانند به کار ادامه دهند. آسیب جدی عدم حضور شرکت های پیمانکار بخش خصوصی در بخش خدمات فنی و مهندسی، کاهش میزان صادرات، افزایش قیمت تمام شده طرح های عمرانی ملی برای دولت و در نهایت برای مردم است.

ایالات متحده آمریکا به تازگی برای افزایش فشار اقتصادی به مردم ایران بخش عمران کشور را هم تحریم کرده است. پیش از این بخش خصوصی و شرکت های پیمانکاری در این بخش برای فعالیت برون مرزی اذیت می شد. امکان جابه جایی پول وجود نداشت و استفاده از خطوط کشتیرانی و راه های زمینی برای جابه جایی کالای ایرانی و استفاده از آن در پروژه های خارجی محدود است. هیچ قدرت خارجی نمی تواند توان فنی و دانش پیمانکاران ایرانی را از بین ببرد. در شرایط کنونی لازم است دولت اهتمام بیشتری به خرج دهد تا فراهم کردن امکانات مالی، تدارکات و ماشین آلاتی که برای تهیه آن به خارج وابسته هستیم، مثل بلدوزرها و ماشین آلات سنگین، برای شرکت های پیمانکار تسهیل شود.

منبع : سایت اتاق تهران

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن