اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

حمایت ایران از کارآفرینان و فعالان استارتاپی افغانستان

پارک فناوری پردیس اعلام کرد برای حمایت از جوانان نخبه و کارآفرین افغانستانی شرایط جذب و اشتغال این افراد را به طور محدود فراهم کرده است. انتقال یا تاسیس استارتاپ در حوزه فناوری و نوآوری در پارک فناوری پردیس و اشتغال به کار در شرکت های فناور مستقر در پارک فناوری پردیس، از فرصت های موجود برای مهاجران افغانستانی در ایران است.
اسکان رایگان به مدت ۳ ماه در خوابگاه های دانشجویی نزدیک به پارک، تسهیل اخذ ویزا از کنسولگری ایران در افغانستان و کارت اقامت، فضای کاری رایگان برای یک سال در پارک فناوری،  تسهیل در امور قانونی مربوطه از جمله ثبت شرکت، اخذ مجوز سرمایه گذاری خارجی، صدور معرفی نامه دریافت پروانه اشتغال اتباع خارجی برای کارکنان افغانستانی شاغل در استارتاپ، از دیگر حمایت های پارک فناوری پردیس برای نخبگان و کارآفرینان افغانستانی است.
شرایط پذیرش ۲۰ گروه استارتاپی افغانستانی در پارک فناوری پردیس فراهم شده است. در زمینه اشتغال در شرکت های مستقر در پارک، هیچ محدودیتی برای مهاجران افغانستانی وجود ندارد. متقاضیان می توانند تا پایان ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱، تقاضای خود را در آدرس های اعلام شده توسط پارک فناوری پردیس ثبت کنند.
براساس اعلام کمیساری عالی پناهندگان در  سازمان ملل متحد، ۷۰ کشور جهان میزبان مهاجران افغان بوده اند. براساس آمار سازمان ملل تا سال ۲۰۲۰، بیش از یک میلیون و ۴۳۸ هزار نفر از مهاجران افغانستانی در پاکستان، ۱۱ هزارنفر در استرالیا، ۳۲ هزار نفر در فرانسه، ۲ هزار نفر در آمریکا، ۱۴۸ هزار نفر در آلمان و ۷۸۰ هزار نفر در ایران زندگی می کردند. از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۹، ۴.۳ میلیون مهاجر افغانستانی به کشور خود بازگشتند اما  پس از ناپایداری های سیاسی اخیر در افغانستان، تعداد بیشتری از نخبگان، افراد تحصیل کرده، زنان و نیروی کار جوان از این کشور خارج شده اند. آخرین سرشماری ها نشان می دهد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند افغان در ایران زندگی می کنند. بیشتر مهاجران افغانستانی در شهرهای تهران، خراسان رضوی، اصفهان، کرمان، فارس و قم ساکن شده اند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن