اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

حباب خطرناک بورس

در اقتصاد اصطلاحی وجود دارد به نام "حباب بورس". حبابی که اگر بترکد، فقط تاثیرات اقتصادی ندارد، بلکه بسامد سیاسی و امنیتی هم خواهد داشت؛ تاریخ چنین گواهی می‌دهد.

 توجه شدید مردم به بورس و خرید سهام در این روز‌های نسبتا بد اقتصادی، باعث شده تا ارزش بورس به شدت بالا رود. حالا بورس ارزشمند‌تر و سودآورتر از بانک و حتی سرمایه گذاری مستقیم در بازار شده است. شهروندان طبقه متوسط هر روز بیشتر پول خود را در این بازار می‌ریزند و امیدوار هستند سود کلان ببرند.

نمی‌توان ادعا کرد که این شهروندان در این بازی پیروز شده یا شکست می‌خورند. این چیزی نیست که ما تعیین کننده آن باشیم. با این حال، نباید فراموش کرد که بازار بورس همیشه سودآور نبوده است و چه بسا اگر سرعت عمل و وقت شناسی را در فروش سهام یا خریدش به کار نگیریم، زیانی بزرگ بکنیم.

حباب بورس چیست؟
در اقتصاد کلان، اصطلاحی وجود دارد به نام “حباب بورس”. این اصطلاح به شرایطی اطلاق می‌شود که سهام یک شرکت در بورس به علت افزایش تقاضای مردم هر روز ارزشمندتر می‌شود، اما سود واقعی آن شرکت نه تنها زیاد نیست بلکه دائما پایین می‌آید. این حباب به زودی می‌ترکد. کافی است یک سرمایه گذار کلان متوجه عدم سوددهی واقعی شرکت شده و سهام خود را بفروشد. پس از آن خریداران عمده سهام نیز به سرعت دارایی خود را در بورس می‌فروشند و نرخ سهام بورس به شدت پایین آمده و به اصطلاح سکته می‌کند.

حالا حباب بورس ترکیده و تنها یک شرکت ورشکسته یا زیان ده با هزاران برگه سهام بی ارزش باقی مانده که مالک بسیاری از آنها، شهروندان طبقه متوسط و حتی نسبتا فقیر هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن