اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

جهش قیمت طلای سیاه به دنبال تنش در اوکراین

 منبع:ایرنا
قیمت نفت در پایان معاملات روز جمعه به دنبال افزایش احتمال حمله روسیه به اوکراین با جهش ۳.۵ درصدی همراه شد. به گزارش روز شنبه ایرنا، قیمت نفت در هفته‌های گذشته صعودی بوده است تا آنجا که در کمتر از یک ماه بیش از ۱۰ دلار افزایش قیمت را تجربه کرده و از حدود ۸۰ دلار در هر بشکه به بالای ۹۰ دلار رسیده است. در این میان، تاکید اعضای اوپک پلاس بر ادامه اجرای توافق کاهش تولید، نخستین سیگنال مثبت را به بازار نفت فرستاد و قیمت نفت افزایش پیدا کرد. در ادامه بالا گرفتن بحران گاز در اروپا که به دنبال تنش در اوکراین اتفاق افتاده است نیز مانند کاتالیزور عمل کرد تا قیمت طلای سیاه برای رسیدن به ۱۰۰ دلار آماده شود.

این در شرایطی است که انتظار می‌رفت با وجود تنش‌های دیپلماسی، تنش نظامی بین روسیه و اوکراین پیش نیاید. با این حال به گزارش بلومبرگ، تصاویر ماهواره‌ای نشان دهنده محاصره زمینی و دریایی اوکراین توسط نیروهای روسی است و حدود ۱۳۰ هزار سرباز روسی اکنون در نزدیکی مرز اوکراین مستقر شده‌اند.
به دنبال این اتفاق، رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده که رویارویی و نبرد احتمالی نیروهای آمریکایی و روسی عملا یک جنگ جهانی است، ما در آنجا با یک گروه تروریستی روبه‌رو نیستیم بلکه با بزرگترین ارتش جهان (روسیه) سر و کار خواهیم داشت. شبکه خبری سی. ان. ان آمریکا به نقل یک مقام مطلع آمریکایی اعلام کرد که همزمان با افزایش تنش ها میان مسکو- واشنگتن، بایدن قصد دارد روز شنبه با همتای روس خود به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کند.
نگرانی به تنش نظامی در اوکراین در حالی اتفاق افتاده که بر اساس آمارهای منتشر شده، ذخایر گازی در اروپا فقط برای ۶ هفته دیگر کافی است. از همین رو تقاضا برای نفت خام در جهان افزایش پیدا کرده و این در شرایطی است که عرضه همچنان کنترل می‌شود. با توجه به این عوامل، قیمت نفت که روز گذشته را نزولی آغاز کرده بود، در پایان روز با رشد سریع قیمت همراه شد. نفت برنت در پایان معاملات روز جمعه به ۹۴ دلار و ۴۶ سنت در هر بشکه رسید. این در حالی بود که قیمت برنت در روز پنجشنبه با قیمت ۹۱ دلار و ۲۱ سنت کار خود را به پایان برد که نشان می‌دهد برنت در یک روز بیش از ۳.۵ درصد رشد قیمت را به ثبت رسانده است.
نفت شاخص آمریکا نیز ۳.۷ درصد رشد قیمت را تجربه کرد و از ۸۹ دلار و ۷۵ سنت به ۹۳ دلار و ۱۰ سنت در هر بشکه رسید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن