اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

جهان آینده، جهان هوش مصنوعی است

سال های پس از کرونا را، سال رونق سرمایه گذاری در هوش مصنوعی می دانند. فوربز در مطلبی، اعلام کرد  ۵۸ درصد از سازمان ها در ایالات متحده آمریکا از فناوری هوش مصنوعی برای بهبود مداوم و کیفیت بخشیدن به کار استفاده می کنند، و ۲۶ درصد از آن ها هوش مصنوعی را برای بهره وری بیشتر به خدمت گرفته اند. بنابراین در سال ۲۰۲۱ و پس از آن، بیشتر شرکت ها به دنبال توسعه استفاده از هوش مصنوعی اند و همین به فرصتی برای صاحبان ایده  تبدیل شده است. شرکت های بزرگ در بخش هایی مثل املاک و مستغلات، سلامت، تجارت الکترونیک، فین تک، سرگرمی، زنجیره تامین و حمل و نقل به استفاده از راه حل های ارزش آفرین هوش مصنوعی تمایل پیدا کردند.
در ایران هم هوش مصنوعی و ایده های مربوط به آن، از سوی سیاستگذاران و صاحبان سرمایه مورد توجه قرار گرفته است. ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در شانزدهمین فراخوان خود از طرح‌های پژوهشی این حوزه حمایت می‌کند. در ۱۵ فراخوان قبلی برای حمایت از طرح های پژوهشی، بیش از ۲۰۰ طرح پژوهشی و مطالعاتی در مراکز علمی کشور با حمایت ستاد اجرایی شده است.
در شانزدهمین فراخوان معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری طرح های پژوهشی محققان در زمینه پژوهش های کاربردی و بنیادی شناختی مبتنی بر نگاشت مغز، پژوهش در حوزه بالینی و علوم اعصاب شناختی، فناوری شناختی برای ارزیابی و بازتوانی شناختی، توسعه فناوری های شناختی مرتبط با ارتباط بین مغز و ماشین و مغز با مغز، مدل سازی شناختی، روانشناسی شناختی، توسعه روش ها و ابزارهای توانبخشی شناختی، پژوهش های کاربردی و بنیادی در آموزش و پرورش شناختی، پژوهش های کاربردی و بنیادی در زبانشناسی شناختی، کاربرد ترکیبی علوم شناختی، هوش مصنوعی و کلان داده، پژوهش در حوزه‌های مشترک علوم انسانی و علوم شناختی مورد حمایت قرار می گیرند. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن