اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

جنجال برای آپارات

صدور حکم ۱۰ سال حبس برای موسس سایت آپارات به دلیل انتشار یک ویدیو با محتوای مجرمانه در سال گذشته، شوکی به اکوسیستم استارت آپی ایران وارد کرد. انتشار خبر صدور این حکم، واکنش موسسان دیگر کسب وکارهای نوپا را به همراه داشت. میلاد منشی پور، موسس تپسی در شبکه اجتماعی توئیتر صدور این حکم را ضعف در شناخت کارکرد و مسئولیت پتلفرم ها دانست و درباره تغییر آن ابراز امیدواری کرد. پویا پیرحسینلو، مدیرعامل ابرآروان هم در صفحه شخصی توییتر خود از شورای عالی فضای مجازی و دیگر سازمان های دولتی خواست درباره این حکم اقدام کنند. حتی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم به این حکم واکنش نشان داد. آذری جهرمی که در یک برنامه تلویزیونی در چهارم آبان ماه شرکت کرده بود خطاب به معاون سابق دادستان کل کشور گفت اگر یک نفر محتوای مجرمانه‌ای را در پیام‌رسان داخلی بارگذاری کرد، شما مالک پیام رسان را به زندان می‌اندازید. این حمایت از تولید داخل نیست.
چالش انتشار ویدئو با محتوای مجرمانه از یک سال پیش برای آپارات کلید خورده است. در سال ۹۸ ویدئویی در آپارات پخش شد که در آن مجری از کودکان می پرسید آیا می دانند چطور به دنیا آمده اند؟  پس از انتشار این ویدئو شکوری مقدم به دادسرا احضار و پس از بازداشت کوتاه مدت با وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. تا اینکه در هفته نخست آبان خبر صدور حکم ۱۰ سال حبس برای شکوری مقدم منتشر شد. هرچند در فرایند صدور این حکم مسئولیت پتلفرم انتشار محتوا در ویرایش مطرح شده است اما بعضی کاربران در رسانه های اجتماعی از تولید محتوای مجرمانه به سفارش آپارات خبر داده اند که شکوری مقدم آن را رد کرده است. او در این باره در توئیتی نوشت: «این ویدئو ابدا با سفارش یا هر اعمال نظر ما ساخته نشده است. این ها مانند دیگر تولیدکننده های آپارات گذشته مثبتی داشتند و الگوریتم توزیع محتوای ما این ویدئو را مانند بقیه ویدئوها منتشر کرده بود».
سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر کشور، ساترا هم در اطلاعیه ای اعلام کرده در خردادماه سال جاری روند بررسی نظارت آپارات بر انتشار محتوا را بررسی کرده است و این بررسی ها نشان می دهد این رسانه به تناسب حجم بالای محتوای بارگذاری شده، تلاش جدی و موثری در راستای اصلاح فرآیندهای نظارتی خود انجام داده است و نظر ساترا بر حمایت از کسب وکارهای داخلی است. هم چنین ساترا اعلام کرده رای صادره بدوی است و امید به تجدیدنظر آن با توجه به حسن نظر دستگاه قضایی به کسب وکارهای بومی وجود دارد.
هر تغییری در رفتار قضایی با آپارات و روند ادامه فعالیت این کسب وکار، می تواند شرایط فعالیت دیگر پتلفرم های انتشار محتوا را در کشور را متاثر کند. مهم تر اینکه محدودیت هرچه بیشتر فعالیت کسب وکارهایی از این دست که با فعالیت مردمی شکل گرفته و در بخش خصوصی جای می گیرد، عاملی برای محدودیت استفاده از سرمایه و توان داخلی برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور است.
 باید دید حمایت از تولید داخل در روند بررسی پرونده آپارات و مدیرش تا چه اندازه مورد توجه تصمیم گیرندگان قرار می گیرد. محمد جواد شکوری مقدم علاوه از آپارات، از سایت های فیلمیو و هلدینگ صبا ایده را هم راه اندازی کرده است. از این کارآفرین جوان در سومین دوره مراسم امین الضرب با اهدای لوح و نشان امین الضرب تقدیر شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن