اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

جشن ۲۰ سالگی بزرگترین پارک علم ایران

از سال ۱۹۵۰، کارآفرینی در جهان مسیری متفاوت طی کرده است. دره فناوری که آن را با نام سیلیکون ولی می شناسیم، پیشروترین پارک علم و فناوری در جهان است که امروز به عنوان مهد فناوری، کارآفرینی خلاق و ارزش آفرینی شناخته می شود. سیلیکون ولی از دهه ۵۰ میلادی با عنوان پارک علم وفناوری دانشگاه استنفورد کار خود را آغاز کرد. بعد از این، سوفیا آنتی پولوس در فرانسه در سال ۱۹۶۰ تاسیس شد. پس از فرانسه، کشورهایی مثل ژاپن به جمع  توسعه دهندگان پارک های علم و فناوری پیوستند و شهرهای علم را ایجاد کردند.
اکنون بیش از ۴۰۰ پارک علم و فناوری در جهان وجود دارد و سهم ایالات متحده آمریکا براساس آمار یونسکو،  بیش از ۱۵۰ پارک علم و فناوری است. هم چنین در کشورهای مختلف از جمله چین و هند هم، با توسعه کارآفرینی خلاق و فناوری، پارک های علم و فناوری رونق گرفتند. چین هم از دهه ۸۰ میلادی، روند توسعه پارک های علم و فناوری را کلید زده است.
در ایران، نزدیک به ۵۰ پارک علم و فناوری و مرکز رشد در کشور فعالیت می کند.
پارک علم وفناوری پردیس، بزرگترین پارک فناوری کشور است که امسال، بیست سالگی اش را جشن می گیرد. این پارک کار خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده و تا امروز، میزبان بیش از ۴۰۰ واحد فناور و دانش بنیان در حوزه های فناوری های پیشرفته، مثل فناوری اطلاعات و ارتباطات، زیست فناوری، فناوری نانو، مواد جدید، مکانیک و اتوماسیون بوده است. پردیس نوآوری،‌ دانش،‌ کارآفرینی و فاز ۴ پارک، در کنار دانشگاه ناحیه نوآوری پردیس، بخش‌های مختلفی از فازهای توسعه ای پارک فناوری پردیس است که با افق توسعه ۱۰۰۰ هکتاری،‌ «ناحیه نوآوری پردیس» را شکل خواهد داد.
اکنون ۱۷۷ شرکت تملیکی، ۶۴ شرکت استیجاری، ۹۴ شرکت نوپا، ۱۷۰ استارتاپ، ۵۱ کارگزار خدمات تخصصی و ۱۰۵ شتاب دهنده و فضای کار اشتراکی به عضویت پارک علم وفناوری پردیس درآمده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن