اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

جزیره ای عمل نکنیم

عباس آرگون

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور از موافقت مقام معظم رهبری با تمدید بررسی لوایح «اف ای تی اف» در مجمع تشخیص مصلحت نظام خبر داده است. این امید وجود دارد که در بررسی های آینده، لوایح «اف ای تی اف» با در نظر گرفتن منافع اقتصادی کشور مورد توجه قرار بگیرد چراکه پذیرش قواعد بین المللی در جهان، از مهم ترین اقدامات برای افزایش سطح تعامل است. هیچ کس از پذیرش بی چون و چرای قواعد بین المللی در داخل کشور حمایت نمی کند، اما حرکت در مسیری که همه کشورهای جهان برای بهبود شفافیت در روابط مالی آن را پیموده اند، به تحرک بیشتر اقتصاد کشور کمک می کند. اگر در داخل کشور، از تعامل با جهان حرف می زنیم، باید قواعد آن بپذیریم و از  جزیره ای عمل کردن فاصله بگیریم. اکنون همه کشورها قواعد کارگروه اقدام مالی مشترک را پذیرفته اند و برای همکاری با جهان به مثبت نگری در این باره نیاز داریم.
در شرایط کنونی که تحریم ها گلوی اقتصاد کشور را فشار می دهد، ممکن است بعضی استدلال کنند پذیرش یا عدم پذیرش «اف ای تی اف» دردی از اقتصاد ایران دوا نمی کند. چنین استدلالی با توجه به قطع بعضی روابط مالی کشورهای دوست با ایران با اشاره به محدودیت های «اف ای تی اف» مردود است. نکته دیگر اینکه تحریم ها قرار نیست تا همیشه ادامه پیدا کند. باتوجه به تحولات اخیر در فضای بین المللی به ویژه در ایالات متحده آمریکا، می توان دست کم به کاهش فشار تحریم ها امیدوار بود. برای استفاده حداکثری از ظرفیت های کشور و هر فرصتی به نفع اقتصاد، باید زیرساخت ها را آماده کرد. بررسی لوایح «اف ای تی اف» و تصویب آن، مقدمه ای برای آماده سازی زیرساخت ها براساس استانداردهای جهانی و استفاده از فرصت هاست. فراموش نکنیم که رشد و توسعه اقتصادی کشور، در گروه پیوند زدن منافع اقتصادی سایر کشورها با ایران است. ایران باید شرایط لازم برای فعالیت اقتصادی در شرایط غیرتحریمی را احصا تا زمان لغو تحریم ها احصا کند.
موضع پارلمان بخش خصوصی درباره لوایح اف ای تی اف پیشتر اعلام شده است. فعالان بخش خصوصی آماده سازی زیرساخت ها برای افزایش سطح تعامل با جهان را در اولویت می دانند. ما در اتاق بازرگانی از جزیره ای عمل کردن حمایت نمی کنیم.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن