اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

ثبت کمترین تورم تولید در کشاورزی و صنعت

بررسی تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده در فصل تابستان سال جاری نشان می دهد، تورم تولید این فصل نسبت به به مدت مشابه سال گذشته ۲۰.۱ درصد کمتر شده است. به گزارش مرکز آمار، تورم نقطه به نقطه تولید، یعنی تغییر شاخص قیمت تولیدکننده در یک فصل نسبت به فصل مشابه در سال گذشته، برای تابستان سال جاری، به ۴۹.۴ درصد رسیده است. 
میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان به ازای تولید کالاها و خدماتشان در داخل کشور، در فصل تابستان ١٣٩٨ نسبت به فصل قبل، ۴٩.۴ درصد افزایش دارد. در میان بخش های مختلف تولیدی کمترین نرخ مربوط به بخش برق (١.۴- درصد) و بیشترین نرخ مربوط به بخش صنعت (۶٠.۵ درصد) است. در بخش معدن، تورم نقطه به نقطه تولید، به ۵۱.۴ درصد رسیده است. تورم تولید در صنایع مواد غذایی و آشامیدنی ۴۴ درصد و در تولید محصولات فلزی فابریکی به جز ماشین آلات ۸۴.۲ درصد بوده است.
در بخش خدمات هم تورم تولید به ۳۰.۹ درصد رسیده است. در زیر مجموعه های این بخش، بیشترین تورم تولید به بخش هتل ها و رستوران ها اختصاص دارد و کمترین در بخش آموزش ثبت شده است. تورم تولید در هتل و رستوران ۵۷.۳ درصد و در بخش آموزش ۱۸.۴ درصد بوده است.
تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده کل کشور نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل تابستان ١٣٩٨ به ١,٣ درصد رسید که نسبت به فصل قبل، ١٣.١ واحد درصد کاهش را نشان می دهد. کمترین تورم فصلی به ترتیب مربوط به بخش های تولیدی کشاورزی (۴.٧- درصد) و صنعت (٠.٢ درصد) است.  بیشترین تورم فصلی تولیدکننده نیز به ترتیب مربوط به بخش­های برق (٢٢.٠ درصد ) و خدمات ٧.٣ درصد است.
تغییرات میانگین شاخص کل قیمت تولیدکننده در چهار فصل منتهی به فصل تابستان ١٣٩٨  نسبت به مقدار مشابه در سال قبل به ۵٩,٩ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ١.٣ واحد درصد افزایش نشان می دهد. در تابستان ۹۸، در میان بخش های اصلی تولیدی در کشور، کمترین تورم سالانه مربوط به بخش برق (٣.۵- درصد ) و بیش­ترین آن مربوط به بخش صنعت (٧٧.٠ درصد) است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن