اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

تولید فولاد ایران در نیمه نخست سال ۲۰۲۱ به ۱۵ میلیون تن رسید

فارس

 به گزارش خبرنگار اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس، انجمن جهانی فولاد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، تولید فولاد ایران در ماه ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد ۱۴۰۰) نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ با افزایش ۱.۹ درصدی به ۲.۵ میلیون تن رسیده است.
همچنین بر اساس این گزارش، تولید فولاد ایران در ۶ ماه نخست سال جاری میلادی به ۱۵ میلیون تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ افزایش ۸ درصدی را نشان می‌دهد.
* ایران همچنان در میان ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان
بر اساس این گزارش، ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹)، در میان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان فولاد جهان در جایگاه دهم قرار گرفت که از آن ماه تاکنون همین جایگاه را حفظ کرده است.(جزئیات بیشتر)
چین با تولید ۹۳.۹ میلیون تن، هند با ۹.۴ میلیون تن و ژاپن با ۸.۱ میلیون تن در رتبه‌های نخست تا سوم تولید فولاد در جهان قرار دارند.
پس از این کشورها، آمریکا با تولید ۷.۱ میلیون تن، روسیه با ۶.۴ میلیون تن، کره جنوبی با ۶ میلیون تن، آلمان با ۳.۴ میلیون تن، ترکیه با ۳.۴ میلیون تن، برزیل با ۳.۱ میلیون تن و ایران با ۲.۵ میلیون تن، جایگاه‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.
با شروع همه گیری ویروس کرونا در جهان از دسامبر سال ۲۰۱۹، صنایع، کارخانه‌ها و تقریبا تمامی کشورها در تعطیلی فرو رفتند و خسارات اقتصادی بیشماری در جهان به بار آورد، اما پس از گذشت بیش از یک سال از این وضعیت برخی از کشورها در حال بازیابی نسبی خود هستند.
* ایران ۷۰ درصد فولاد غرب آسیا را تولید می‌کند
همچنین تولید فولاد در غرب آسیا با افزایش ۹.۱ درصدی به ۳.۶ میلیون تن رسیده است که با توجه به تولید ۲.۵ میلیون تنی ایران در این ماه، ۶۹.۴ درصد تولید فولاد غرب آسیا در اختیار ایران است.
بر اساس این گزارش، تولدی فولاد برزیل نسبت به ماه ژوئن سال گذشته میلادی ۴۵.۲ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش در میان در ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد در این ماه را به خود اختصاص داده است.
پس از آن تولید فولاد آمریکا و ژاپن نسبت به ماه ژوئن سال گذشته میلادی ۴۴.۴ درصد افزایش یافته و در جایگاه دوم افزایش تولید قرار گرفتند؛ سپس آلمان با افزایش ۳۸.۲ درصدی در جایگاه سوم قرار گرفت.
در این ماه، تمامی ۱۰ کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان، نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۰ افزایش تولید داشتند، اما کمترین افزایش با ۱.۵ درصد به چین رسید و بیشترین افزایش را برزیل از آن خود کرد.
هند با ۲۱.۴ درصد، ترکیه با ۱۷.۹ درصد، کره جنوبی با ۱۷.۳ درصد، روسیه با ۱۱.۴ درصد، ایران با ۱.۹ درصد و چین ۱.۵ درصد در جایگاه های بعدی قرار دارند.
از زمان شیوع کرونا در جهان، علی رغم اینکه در دوره‌ای رشد تولید سایر کشورها منفی شد، رشد تولید فولاد ایران مثبت باقی ماند.
 
ایران در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) با ثبت رشد ۱۱.۵ درصدی تولید، بیشترین رشد را نسبت به فوریه ۲۰۲۰  در میان ده کشور نخست تولیدکننده فولاد به خود اختصاص داد.
همچنین در ماه فوریه ۲۰۲۰ (بهمن ۱۳۹۸) نیز بیشترین افزایش تولید را در میان ده کشور نخست تولیدکننده فولاد جهان به خود اختصاص داده بود.
* افزایش ۱۲ درصدی تولید فولاد در جهان
بر اساس این گزارش، تولید فولاد جهان در ماه ژوئن ۲۰۲۱ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱.۶ درصد افزایش یافته است و به ۱۶۷.۹ میلیون تن رسیده است.
تولید فولاد در کشورهای اتحادیه اروپا در ماه ژوئن با افزایش ۳۴.۷ درصدی به ۱۳.۲ میلیون تن رسیده است.
تولید فولاد جهان
تولید فولاد کشورهای آسیا و اقیانوسیه در ماه ژوئن ۲۰۲۱ یعنی خرداد ماه امسال، ۱۲۲.۵ میلیون تن فولاد تولید کردند که افزایش ۶.۴ درصدی نشان می‌دهد.
تولید فولاد کشورهای آمریکای شمالی نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۴۵.۲ درصد افزایش یافته و به ۱۰ میلیون تن رسیده است.
همچنین تولید فولاد کشورهای مستقل مشترک المنافع در این بازه زمانی با ۹.۱ درصد افزایش به ۸.۹ میلیون تن رسیده است.
کشورهای آمریکای جنوبی نیز با ۵۱.۳ درصد بیشتر تولید فولاد در ماه ژوئن، ۳.۹ میلیون تن تولید داشته‌اند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن